nieuws

Jumbo gaat thuisbezorgen via hubs

Distributie 1450

Jumbo start een pilot met hubs. Nu wordt de e-commerce klant nog vanuit de winkel bediend. In de toekomst moeten hubs die functie wellicht overnemen.

Jumbo gaat thuisbezorgen via hubs

De eerste distributielocatie zit onder het dak van het e-fulfilmentcenter (efc) in Den Bosch en is vanaf maandag actief. Deze hub gaat de online boodschappen thuisbezorgen van winkels in de omgeving van Den Bosch en Rosmalen. Dat vertelt cfo Ton van Veen in een groot interview met Distrifood. De tweede hub krijgt een plek in het Westelijk Havengebied in Amsterdam en gaat naar alle waarschijnlijkheid vanaf februari het thuisbezorgen uit handen nemen van de Amsterdamse Jumbo-winkels.

Groei e-commerce noopt tot andere logistiek

Jumbo ziet de stap als een volgende in de e-commerce logistiek. Van Veen: “Tot dusver hebben we dus steeds de winkelinfrastructuur gebruikt voor het optuigen van thuisbezorgen. Voor de korte termijn en voor een snelle opstart is dat een goed model. Alleen wat we nu zien is dat we online zó hard groeien, dat de schaalbaarheid van dit model steeds lastiger wordt. Dat verschilt overigens per regio. We hebben winkels waar nog voldoende ruimte is voor online groei, maar er zijn ook Jumbo’s met drie of vier busjes. Het is niet de bedoeling dat een winkel als het ware functioneert als een transportbedrijf, in de winkel gaat het om de beleving.”

Tegen welke problemen loopt Jumbo precies aan?

‘Het begon te wringen wat betreft de capaciteit. We moesten bijvoorbeeld tijdslots sluiten, omdat de capaciteit er niet was. De vraag is er wel, daar ligt het niet aan. En we zien dat winkels slots moesten verruimen om te kunnen bezorgen. Dat heeft ons aan het denken gezet. Wil je een volgende stap maken in je online service, is het dan niet logischer dat we de last mile weghalen bij de afzonderlijke winkels en dat we het transport gecoördineerd uitvoeren? Wat we nu dus gaan testen is centrale transport, terwijl de online omzet en de marge nog steeds voor de winkels is.” De pilot duurt ‘zeker zes maanden.’

Lees het hele interview op Distrifood.nl

Reageer op dit artikel