nieuws

Files rijzen de pan uit: boven de 1 miljard schade voor wegtransport

Distributie 976

Het grote aantal files drijft de transportsector tot wanhoop. Doordat vrachtauto’s door files stilstonden of omreden, leed het bedrijfsleven het afgelopen jaar 1,3 miljard euro schade. TLN en evofenedex luiden de noodklok en dringen er bij het Rijk op aan om versneld de grootste knelpunten aan te pakken.

Files rijzen de pan uit: boven de 1 miljard schade voor wegtransport

Volgens TLN en evofenedex is met 1,3 miljard euro de schade in 2017 drie procent hoger dan in 2016. De hoogste schade voor het uitbreken van de economische crisis. In de vandaag verschenen file top-20 van beide organisaties staat de A4 tussen Burgerveen en het Prins Clausplein op nummer één, met bijna 24 miljoen euro schade. Dit blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Panteia uitvoerde in opdracht van beide organisaties.

 

Lees ook:

Vrachtwagens sporadisch schuldig aan files

 

 

Knooppunt Burgerveen staat bovenaan

In het jaarlijks terugkerende onderzoek, de Economische Wegwijzer, staat ook een lijst van aanbevelingen van voort te zetten, te versnellen of nieuw te beginnen investeringen in trajecten waar het verkeer vastloopt. Op nummer één in de file top-20, staan net als vorig jaar, de knooppunten Burgerveen en Prins Clausplein, is versnelling wenselijk. TLN en evofenedex dringen erop aan om dit dure knelpunt – mede met het extra geld van het kabinet voor infrastructuur – snel op te lossen.

 

 

Versnel aanpak A15 Ridderkerk-Gorinchem

Voor andere trajecten zijn al plannen, maar is de overheid nog niet begonnen met werken aan de weg. Bijvoorbeeld op de A15, tussen Ridderkerk en Gorinchem. De overheid pakt nummer twee uit de file top-20 aan. Dat vindt echter pas plaats in 2025. Dat moet sneller, vinden de ondernemersorganisaties.

 

Niet alleen extra asfalt

Bij het oplossen van fileproblemen in Nederland denken de ondernemersorganisaties overigens niet alleen aan extra asfalt. Soms is het slimmer inrichten van de weg de oplossing, bijvoorbeeld door verkeer zo min mogelijk te laten ‘weven’. In andere gevallen zou een verbetering van het openbaar vervoer een oplossing zijn, zodat mensen de trein nemen in plaats van de auto.

Lees ook:

‘Meer asfalt biedt onvoldoende soelaas tegen files…’

 

Inzet slimme apps

Lees het onderzoeksrapport over fileschade

Lees het onderzoeksrapport over fileschade

Denk ook aan de inzet van slimme apps die automobilisten adviseren wanneer ze de weg op kunnen of dat ze beter het OV kunnen nemen. Een andere optie is volgens evofenedex en TLN invoering van een kilometerheffing voor al het verkeer in plaats van het vrachtverkeer, wat het kabinet nu van plan is.

‘Schokkende cijfers’

Vertrekkend TLN-voorzitter Arthur van Dijk heeft in een eerste reactie over ‘schokkende cijfers’. “Als we niets doen, loopt de schade nog veel verder op, gezien de verwachting dat files de komende jaren langer en talrijker worden. Het is nu zaak de aanpak van knelpunten te versnellen waar mogelijk.” Ook moeten er volgens de TLN-voorman snel plannen worden gemaakt om knelpunten aan te pakken waar nu niets gebeurt.

Files vertragen productieproces

De schade treft niet alleen transportbedrijven en bedrijven die hun eigen goederen vervoeren over de weg, maar ook de opdrachtgevers van transportbedrijven en logistiek dienstverleners benadruk evofenedex-adjunct-directeur Joost Sitskoorn. “Door vertragingen liggen producten bijvoorbeeld te laat in de winkel of komen producten te laat aan in andere fabrieken, wat het productieproces vertraagt. Deze indirecte kosten kunnen leiden tot een stijging van de economische schade tot wel 30 procent.”

Reageer op dit artikel