nieuws

EU-parlement scherpt uitstootnorm trucks fors aan

Distributie 818

Het Europees Parlement eist dat nieuwe vrachtwagens vanaf 2025 een vijfde minder CO2 uitstoten dan nu. Tegen 2030 moet de reductie tot minstens 35 procent zijn teruggebracht. ACEA, de Europese brancheorganisatie voor vrachtwagenproducenten, is zeer bezorgd en stelt dat het EP ‘buitensporig agressieve’ CO2-doelstellingen oplegt. Logistieke reus DB Schenker schaart zich juist achter het EP en vindt dat de eerdere voorstellen van de Europese Commissie niet ambitieus genoeg zijn.

EU-parlement scherpt uitstootnorm trucks fors aan

De lidstaten hebben nog geen standpunt ingenomen. Nederland is voorstander van ‘robuuste doelstellingen’, evenals Frankrijk. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout mag gaan onderhandelen met de EU-landen over de uiteindelijke regels. Een sterk signaal aan truckfabrikanten, reageerde hij op de stemming (373 tegen 285). Eickhout zegt tegen ANP dat er ‘zware tegenstand was van de conservatieve partijen’.

EP legt lat stuk hoger

Het Europese Parlement legt de lat voor de CO2-reductie een stuk hoger dan de Europese Commissie (EC). In het oorspronkelijke voorstel van de EC moest de uitstoot in 2030 met 30 procent zijn gereduceerd. Het EP wil een reductie van 35 procent. Tegen 2025 moeten de nieuwe vrachtwagens gemiddeld al 20 procent minder CO2 uitstoten, in plaats van de 15 procent die de Commissie voorstelde.

Trucks 50 procent ‘groener’ in 2030

Bovendien zal tegen 2030 minstens een vijfde van de nieuwe vrachtwagens moeten behoren tot de zogenaamde ‘categorie nul’. Dat houdt concreet in dat ze meer dan 50 procent groener moeten zijn. Als de stemming door de Europese Raad – met daarin de regeringshoofden van alle lidstaten – wordt bevestigd dan moet tegen 2025 vijf procent van de vrachtwagens dit groene label hebben.

Regels positief voor transportland Nederland

Landen als China, Canada, Japan, India en de VS kennen al uitstootnormen voor vrachtwagens en zijn al verder met de productie van schonere voertuigen. Eickhout denkt dat trucks goedkoper worden door een breder aanbod van schone trucks in Europa. Zijn D66-collega Gerben-Jan Gerbrandy: “Een mooi succes. Voor Nederland transportland pakken de nieuwe regels extra goed uit. De transportsector kan tienduizenden euro’s per vrachtwagen aan kosten besparen, vooral door het lagere brandstofverbruik.’’

Voor het eerst emissiebeperkingen in Europa

Het is voor het eerst dat Europa beperkingen oplegt aan de emissie van broeikasgassen van vrachtwagens, bussen en touringcars. Die zijn goed voor zes procent van de totale Europese CO2-uitstoot. Er moet dan ook snel een onafhankelijke test komen die de werkelijke uitstoot op de weg meet.

ACEA: ‘buitensporige agressieve doelstellingen’

Fabrikanten die te weinig schone trucks maken kunnen daar in het voorstel nadeel van ondervinden. De Europese branche-organisatie ACEA, dat de zeven grote vrachtwagenfabrikanten DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volkswagen en Volvo vertegenwoordigt, reageert zeer bezorgd. De organisatie is vooral gealarmeerd door de ‘buitensporig agressieve’ CO2-doelstellingen. ACEA-secretaris-generaal Erik Jonnaert vindt de oorspronkelijke voorstellen van de EC al ‘zeer uitdagend’. Ook de eis om een bepaald aantal elektrische trucks te verkopen valt niet goed bij deze koepelorganisatie. “Het Parlement gaat er aan voorbij dat het elektrificeren van een truckvloot heel wat anders is dan bij personenauto’s.” De hoop van ACEA is nu gevestigd op de nationale overheden. “Hopelijk zijn zij wat meer realistisch in hun toekomstige CO2-reductie ambities”, aldus Jonnaert.

Vervoerders willen strengere maatregelen

Opvallend is dat grote retailers als Heineken, Ikea, Colruyt, Nestlé en Unilever samen met een aantal logistiek dienstverleners – waaronder ook Vos Logistics en branche-organisatie TLN-  in april een tegenvoorstel lanceerden met strengere CO2-reductie doelstellingen. Deze bedrijven willen dat vrachtwagens in 2025 al 24 procent minder uitstoten. Naar aanleiding van de stemming gisteren meldt TLN vandaag dat het ook graag wil dat nieuwe vrachtauto’s minder CO2 uitstoten. “Strengere normen schrijven voor dat vrachtwagens aanmerkelijk zuiniger moeten worden. Dat helpt transportbedrijven hun ambities voor een duurzame transportsector​ waar te maken.” TLN is voorstander van een halvering van de CO2-emissies van vrachtauto’s in 2030. “CO2-normen zijn een belangrijk instrument om dat te bereiken. Natuurlijk stapt de transportsector op termijn geheel over op vrachtwagens die rijden op elektriciteit, waterstof en biobrandstoffen. Daarnaast zal de sector nog efficiënter gaan werken, om het aantal kilometers dat vrachtauto’s maken te verlagen waar mogelijk. Maar strengere CO2-normen zijn nodig om de uitstoot sneller terug te dringen”, aldus de branche-organisatie.

DB Schenker: ‘strengere CO2-limieten voor trucks’

Voorafgaand aan de stemming liet DB Schenker-topman Jochen Thewes begin deze week weten dat de plannen van de Europese Commissie in zijn ogen niet ver genoeg gaan. De Duitse logistiek dienstverlener -onderdeel van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn – heeft volgens eigen zeggen al verschillende alternatieve technologieën uitgetest. Die ervaringen versterken de logistiek dienstverlener in zijn overtuiging dat de CO2-uitstoot van vrachtwagens tegen 2020 met 20 procent kan worden verlaagd en met 35 procent in 2030. Om die ambities te realiseren wil DB Schenker zijn volledige vloot aan lichte bedrijfsvoertuigen tegen 2030 uitrusten met elektromotoren of brandstofcellen. “Ik geloof dat er meer kan worden gedaan en dat er ook meer moet worden ondernomen om de CO2-reductie ambities van Europa te realiseren”, stelde Thewes begin deze week tijdens een bijeenkomst van het ‘Green November’ initiatief van moedermaatschappij Deutsche Bahn.

Reageer op dit artikel