nieuws

DB Schenker maakt eerste meters met autonome Einride truck

Distributie 705

Logistiek dienstverlener DB Schenker test in Zweden de eerste autonome elektrische T-Pod van de Zweedse start-up Einride. Het zelfstandig rijdende voertuig zonder cabine gaat rijden tussen warehouses op het eigen terrein van de logistiek dienstverlener in Jönköping.

DB Schenker maakt eerste meters met autonome Einride truck

DB Schenker meldt dat de T-pod permanent gaat pendelen tussen de warehouses. “Bij DB Schenker werken we op volle toeren aan duurzame en innovatieve logistiek. Autonoom rijden wordt hierbij steeds belangrijker. Samen met Einride willen we de eerste autonome, volledig elektrische truck in de nabije toekomst op de openbare weg brengen en daarmee nieuwe normen stellen voor de logistiek van morgen”, zegt Jochen Thewes, CEO van DB Schenker.

Truck rijdt op batterijen

De T-pod van Einride heeft geen cabine maar wordt in de gaten gehouden en bediend door een operator op honderden kilometers afstand. Het ontbreken van een bestuurderscabine zorgt voor een kleiner voertuig, grotere laadcapaciteit, grotere flexibiliteit, lagere productiekosten, lagere bedrijfskosten en geoptimaliseerd energieverbruik, want de T-pod rijdt alleen op batterijen.

Disruptive technologie voor transportsector

Volgens Robert Falck, CEO en oprichter van Einride, is zwaar wegtransport verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde CO2-uitstoot. “Door diesel te vervangen door elektriciteit, verminderen we de CO2-uitstoot met 90 procent.” Falck stelt dat DB Schenker met de keuze voor de T-pod het aandurft om in te stappen in deze disruptieve technologie binnen de transport- en logistiek. Lidl ging de logistieke dienstverlener voor. De supermarktketen is eind vorig jaar gestart met een pilot met deze autonome e-truck.

 

Cijfers achter de T-pod

Laadvermogen: 15 standaard pallets (0,8 x 1,2 meter)Gewicht bij volle capaciteit: 20 tonLengte: Ongeveer 7 meterBatterijcapaciteit: 200 kWh

Bereik: 200 kilometer

 

Extra pilots wereldwijd

Een vloot van T-pods kan worden gecoördineerd door een intelligent routingsysteem, waardoor de levertijd, de levensduur van de batterij en het energieverbruik worden geoptimaliseerd, waardoor het vrachtvervoer over de weg zo efficiënt mogelijk verloopt. De T-Pod heeft een gewicht van 26 ton, een actieradius van 200 kilometer en een batterijcapaciteit van 200 kWh. Het voertuig kan 15 europallets meenemen. Einride en DB Schenker begonnen hun partnerschap in april. De overeenkomst omvat de pilot in Jönköping en een optie voor extra pilots op internationaal niveau.

Reageer op dit artikel