nieuws

Black Friday zorgt voor tsunami aan pakketverzendingen

Distributie 3206

Pakketbezorgers beleven op dit moment topdrukte dankzij het koopjesfenomeen Black Friday. Deze week verwacht PostNL soms 1,5 miljoen pakketten per dag te bezorgen, terwijl dat er op een doorsneedag circa 700.000 zijn. Bol.com meldt dat vanochtend 40 procent meer artikelen verkocht zijn ten opzichte van dezelfde dag vorig jaar.

Black Friday zorgt voor tsunami aan pakketverzendingen

Voor PostNL is de koopgekte rond het uit de Verenigde Staten overgewaaide Black Friday koopjesfenomeen reden om sorteercentra een uur eerder te openen en ook een uur later te sluiten. Daarnaast maken alle pakketbezorgers van het post- en pakketbedrijf bij elkaar soms wel 4.500 ritten, terwijl dat er normaal duizend minder zijn. Concurrent Sandd voert extra bezorgdagen in op zaterdagen, meldt ANP.

Piek in betalingstransacties

De verwerker van onlinebetalingen iDEAL merkt ook een duidelijk piek van transacties op de vrijdag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving. Vorig jaar steeg het aantal transacties op deze vrijdag naar 2,4 miljoen, terwijl op een doorsnee dag 1,5 miljoen keer met de dienst wordt betaald. Het bedrijf achter iDEAL, Currence, verwacht komende vrijdag zelfs 3,5 miljoen onlinebetalingen te verwerken.

Cyber Monday: Verdriedubbeling pakketbezorging

Volgens SendCloud, dat een veelgebruikte verzendtool levert aan webshops, wordt het pas echt druk in de week van Cyber Monday, aankomende maandag, de drukste week voor het verzenden van pakketten dit jaar. Het aantal webshoporders zal dan verdriedubbelen ten opzichte van een reguliere week. Hiermee stijgt het vanuit Amerika overgewaaide fenomeen uit boven het aantal webshoporders in de week van Kerst dit jaar. Overall voorspelt SendCloud dat het aantal webshoporders dit jaar met 26 procent groeit ten opzichte van 2017.

Drukte sorteercentra spreiden

Webwinkels en PostNL leren overigens van deze piekmomenten uit het recente verleden. Zo heeft het pakketbezorgingsbedrijf met een aantal webwinkels afgesproken dat ze hun aanbiedingsacties meer over de week verspreiden. Dat moet ervoor zorgen dat de drukte voor sorteercentra en bezorgers over meerdere dagen worden verdeeld. “Wat je ziet is dat heel veel winkels daardoor al vroeg begonnen zijn met Black Friday’’, laat een woordvoerster van PostNL weten aan ANP.

 

Lees ook: Bezorgers PostNL dreigen met acties Sinterklaas

DHL beleeft ook piek in pakketbezorging

DHL Nederland-woordvoerder Ewout Blaauw laat in een reactie weten dat DHL deze week eveneens een piek beleeft in  pakketbezorgingen. “In deze periode bezorgen we rond de 700.000 pakketten per dag. Dat is twee keer zoveel als gemiddeld.” Volgens Blaauw is de piek dit jaar het hoogst rondom Black Friday en Cyber Monday. “Beide dagen overtreffen de piek van Sinterklaas en Kerst.”

Forecasting is cruciaal

Net als PostNL heeft DHL afspraken gemaakt met klanten over het spreiden van de leveringen aan de sorteercentra. “Dat is overigens niet altijd helemaal realistisch want klanten beginnen niet altijd bijvoorbeeld al op de dinsdag met hun kortingsacties. Desalniettemin is tijdens deze dagen forecasting ongelofelijk cruciaal. “Informatie moet over en weer beschikbaar zijn want het draait bij ons op deze drukke dagen vooral om het uitwisselen van data want daarmee kunnen we dit hele proces soepel laten verlopen.”

Ingewikkeld retourproces grote ergernis

DPD komt vandaag – de dag voor Black Friday – met een wereldwijd onderzoek naar buiten onder bijna 25.000 webshoppers, waar ook meer dan 1.000 Nederlanders aan deelnamen. Uit het onderzoek komt onder andere naar voren dat een ingewikkeld retourproces de voornaamste reden is dat Nederlandse consumenten ervan weerhoudt om een online aankoop te doen. Driekwart van de Nederlanders geeft aan dit een no-go te vinden tijdens online winkelen. Ook items die niet op voorraad zijn (70%) en slechte beoordelingen van mede-shoppers op social media (69%) zijn redenen voor Nederlandse consumenten om weg te blijven bij webshops.

Transparant bezorgsysteem essentieel

Eric Dietz, CEO bij DPD Nederland, stelt dat Black Friday, Sinterklaas en Kerst een piekperiode zijn voor (online) retailers en de pakketmarkt. “Consumenten geven steeds meer geld uit online en nu er steeds vaker online besteld wordt, is een efficiënt, snel en transparant bezorgsysteem essentieel.” Om online shoppers aan zich te binden, moeten retailers barrières zoals lange levertijden en ingewikkelde retourprocessen wegnemen. Ook een heldere, snelle bezorging is van groot belang.”

Pakketverzending met Sint blijft achter

Geconcludeerd mag worden dat de Amerikaanse feestdagen bezig zijn met een grote opmars in Nederland en ook de rest van Europa. De pakketverzending morgen op Black Friday en aansluitend Cyber Monday zullen – zo blijkt uit de cijfers van SendCloud – dit jaar groeien met 190 procent terwijl de groei vorig jaar 170 procent was. Ook de afgelopen Singles Day die vorig jaar door Bol.com werd geïntroduceerd,  stijgt in populariteit en groeide dit jaar met 20 procent. De groei in pakketverzendingen rondom Sinterklaas blijft enigszins achter – hier voorspelt SendCloud een stijging van vijf procent ten opzichte van 2017.

Bol.com: 40 procent meer verkocht

Bol.com laat in een korte reactie weten aan Logistiek.nl dat het afgelopen jaar tijdens Black Friday al een topdrukte beleefde in aanloop naar de feestdagen. “Het was het eerste jaar bij Bol.com dat Black Friday groter was dan kerst. We voeren het gehele jaar door verschillende acties uit en we haakten dit jaar voor de vierde keer aan op Black Friday. We zien dat er vandaag, op de donderdagochtend voor Black Friday al 40 procent meer artikelen verkocht worden dan op de donderdagochtend voor Black Friday van het afgelopen jaar”, zegt Bol.com woordvoerster Tamara Vlootman.

 

Lees ook: Bol.com en PostNL bezorgen binnen twee uur

 

Reageer op dit artikel