nieuws

Afrekenen per rit met nieuwe planningstool van TANS

Distributie 266

Twee jaar geleden presenteerde TANS tijdens ICT & Logistiek nog een bèta versie van de nieuwe planningssoftware Impact. Na een uitgebreide testperiode grijpt het automatiseringsbedrijf uit Eindhoven deze editie van ICT & Logistiek aan om de volledig nieuwe planningstool te presenteren. Groot voordeel is dat de gebruiker met een kleine beurs geen investering hoeft te doen want bij gebruik van de tool hoeft alleen maar per rit te worden afgerekend.

Afrekenen per rit met nieuwe planningstool van TANS
TANS-directeur René Knapen (foto midden) presenteert tijdens deze ICT&Logistiek de nieuwe planningstool Impact.

Bij de verdere doorontwikkeling van de nieuwe planningstool is TANS niet over een nacht ijs gegaan. Na de sneak preview van de bèta versie op ICT & Logistiek van 2016 konden geïnteresseerden vorig jaar met behulp van een game al werken met deze versie van Impact. 150 deelnemers maakten daar gebruik van. De resultaten van de game werden gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de tool.

Pilots rondom planningstool

In het voorjaar van 2018 werden er een aantal bijeenkomsten met pilots georganiseerd. Ook de resultaten daarvan en de wensen van de pilots werden meegenomen in de verdere ontwikkeling. Vanaf september hebben 3 bedrijven in praktijk met Impact gewerkt.

 

Lees ook:

Transportsoftware op weg naar 4.0 versie

 

Uitbreiding met nieuwe functies

De nieuwe tool vervangt op den duur de huidige ritplanner van het Eindhovense softwarebedrijf en is ook vooral geschikt voor eigen vervoerders die de zendingen uit niet alleen hun TMS, maar ook hun ERP willen gebruiken. De eerste versie die nu beschikbaar is, bevat basisfunctionaliteit die begin volgend jaar snel uitgebreid wordt met nieuwe functies, zoals koppelingen met boordcomputers.

Korte implementatietijd

Uit de pilots met de nieuwe planningstool kwam onder andere naar voren dat deze intuïtief is en dat er weinig tijd nodig is voor de implementatie van de software. Omdat deze geheel opnieuw ontwikkeld is, ziet de interface er modern uit. TANS heeft ervoor gekozen om de huidige software niet aan te passen maar een gehele nieuwe weg in te slaan.

Tool gebouwd voor 2 doelgroepen

René Knapen, directeur van TANS, zegt hierover: “We hebben bij de bouw van deze tool gemaakt van de allernieuwste WPF-techniek (Windows Presentation Foundation). Daarbij komt dat het systeem is gebouwd voor twee doelgroepen: de traditionele logistiek dienstverlener maar ook voor mkb-verladers en groothandelsbedrijven die hun transportactiviteiten weer gaan insourcen omdat er grote schaarste is aan chauffeurs. Deze bedrijven gaan dus zelf weer hun eigen vervoer organiseren en daarbij halen ze hun zendingen vaak uit een ERP-oplossing.”

Tool ontwikkeld voor 5.000 ritten per maand

Niet alleen de functies en het uiterlijk van de planningstool zijn volgens Knapen anders maar ook – zo benadrukt hij – de manier van afrekenen. “De gebruiker betaalt een bedrag per rit. Deze planningstool is daarom ontwikkeld voor 5.000 ritten per maand. Voordeel hiervan is dat een dure investering niet nodig is. Daardoor is het ook voor bedrijven met een klein wagenpark interessant om deze tool in te zetten op de planafdeling. Een ander voordeel is dat de tool ook voor andere modaliteiten dan het wegtransport kan worden ingezet, dus ook de binnenvaart en het railgoederenvervoer kan ervan profiteren.”

Reageer op dit artikel