nieuws

Spoorsector pleit voor meer capaciteit vrachttreinen

Distributie 272

Om niet achterop te raken, moet er meer capaciteit vrijkomen op het spoor voor vrachtvervoer. Die boodschap inclusief een voorstel hoe, heeft de spoorgoederensector dinsdag overhandigd aan de Tweede Kamer.

Spoorsector pleit voor meer capaciteit vrachttreinen

Verladers en vervoerders in het goederenverkeer over het spoor willen 12 procent van het wegverkeer overnemen. “Dat is schoner, veiliger en sneller”, zegt Marco Wiesehahn-Vrijman van brancheorganisatie Evofenedex. Ook KNV, RailGood, DB Cargo, Branche Organisatie Zeehavens, FNV Spoor en CNV Vakmensen staan achter de petitie.
De aanbieders van de petitie wil dat Den Haag een compleet maatregelenpakket aanneemt. Dit moet leiden tot meer capaciteit voor vrachtvervoer over het spoor, minder filedruk meer veiligheid op de weg. Ook kan de Betuwelijn dan beter worden gebruikt.

Capaciteit

Extra spoorcapaciteit is nodig om het belangrijke staalcomplex in IJmuiden en de zeehavens van Nederland bereikbaar te houden voor het spoorgoederenvervoer, nu en in de toekomst. Ook op andere trajecten die momenteel lijden onder de vertraagde ingebruikname van het ‘derde spoor’ in Duitsland, dient voldoende capaciteit voor het spoorgoederenvervoer beschikbaar te zijn, aldus de aanbieders van de petitie.

 

Lees ook
Goederentransport per spoor daalt

 

Steven Lak voorzitter van evofenedex: “De groei van het aantal reizigers op het spoor staat op steeds gespannener voet met ambities om meer goederen per spoor te gaan vervoeren. Ook een mogelijke tariefstijging voor het gebruik van het spoor baart de partijen zorgen. Daar moeten we met het ministerie en de hele spoorsector aanvullend oplossingen voor zoeken.”

 

 

 

Debat Tweede Kamer

De Tweede Kamer debatteert donderdag over het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer. In het pakket zijn concrete afspraken gemaakt zo wordt er 12-14 miljoen euro geïnvesteerd door de overheid in het verlagen van de gebruikersvergoeding en investeren spoorgoederenbedrijven en verladers in stiller en schoner materieel. Het pakket moet een bijdrage leveren aan minder CO2 uitstoot en het verminderen van de filedruk.

 

Reageer op dit artikel