nieuws

Koopman Logistics gaat op afval rijden

Distributie 753

Koopman Logistics maakt de overstap naar afval. De logistieke dienstverlener stapt over diesel gemaakt van afval. De milieuzuinige brandstof wordt gebruikt voor de distributie van personenwagens en auto-onderdelen.

Koopman Logistics gaat op afval rijden

Koopman Logistics gaat afval tanken. De logistieke dienstverlener ruilt diesel in voor een duurzamere variant brandstof: Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). HVO is een brandstof dat wordt gemaakt uit recyclede plantaardige afvaloliën en -vetten. Er zijn geen aanpassingen aan het voertuig nodig om HVO te kunnen tanken.

Duurzame logistiek

In pure vorm maakt deze emissiearme biobrandstof een CO2-reductie van 89 procent mogelijk. En dat is ook de vorm die Koopman gaat inzetten. Maurice de Wilde, CEO a.i. van Koopman Logistics Group: “Onze HVO-installatie bevat pure HVO, geen mix van HVO met conventionele diesel. We zullen door het tanken van 100% HVO per kilometer 89% minder CO2 uitstoten dan met conventionele diesel.” Eerder dit jaar baarde Kopman al opzien door blockchain toe te passen in zijn logistiek. 

Rensa startte proef begin dit jaar

Het bedrijf heeft geïnvesteerd in een apart tankstation op het eigen terrein in Nijkerk. Vrijdag is de installatie in gebruik genomen.  Koopman volgt hiermee Rensa, De technische groothandel uit Doetinchem startte begin dit jaar zijn pilot met HVO. Bob Lammers, transportmanager bij  Rensa. “HVO lijkt een werkbare en kostentechnisch interessante mogelijkheid om onze ecologische voetafdruk nog verder te verkleinen.”

 

afval rensaRensa omarmt afval als nieuwe brandstof

Technische groothandel Rensa rijdt op biologisch afval. Vijf Renault trucks rijden een jaar lang op de duurzame brandstof HVO.
Via de pilot wil Rensa schoner en zuiniger worden. in 2018 worden twee 12-tons Renault Trucks D 210 bakwagens, een 19-tons D 280 en twee Renault Trucks T 320 trekkers) een jaar lang enkel voorzien van HVO en gemonitord.

Lees het hele artikel

 

In tegenstelling tot Koopman maakt Rensa gebruik van een mengvorm  met 20 procent biodiesel die een well-to-wheel CO2-reductie van rond de 18 procent beloofd. Rensa heeft verschillende truckmodellen aangewezen voor de HVO-proef: twee 12-tons Renault Trucks D 210 bakwagens, een 19-tons D 280 en twee Renault Trucks T 320 trekkers. “Met die veelheid en variatie moet het mogelijk zijn om een gedegen vergelijk te maken met onze andere Renault-trucks die op fossiele diesel rijden”, aldus Lammers.

Resultaten proef

HVO heeft een iets hogere kostprijs, maar daar staat een hoger rendement tegenover; bovendien is er minder AdBlue nodig voor een schone verbranding, meent de transportmanager. Eind dit jaar maakt Rensa de balans op.

De overstap naar HVO door Koopman is permanent en geen proef. Er zitten geen restricties op het aantal in te zetten auto’s. Alle vrachtwagens zijn geschikt voor HVO-gebruik. De bepalende factor is of ze het HVO-tankstation in Nijkerk aan doen of niet.

Reageer op dit artikel