nieuws

HVTT15: acceptatie LZV in EU blijft uit – meer fiducie in elektrisch

Distributie 320

LZV’s zijn nog altijd niet breed inzetbaar in Europa terwijl dit de snelste oplossing is om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Meer hoop gloort er voor elektrische trucks, deze ontwikkeling gaat razendsnel. Dat werd duidelijk tijdens het internationale transport congres HVTT15 in Rotterdam.

HVTT15: acceptatie LZV in EU blijft uit – meer fiducie in elektrisch
Auke Hoekstra (TU/e) voorspelt dat in 2030 de aandrijflijn van een elektrische truck zodanig minder weegt, dat er niets aan laadvermogen hoeft worden ingeleverd.

De internationale transport conferentie HVTT15 streek dit jaar in Rotterdam neer. Samen met de Experience Week Connected Transport, waarbij diverse platooning tests werden gedaan, was de havenstad de eerste week van oktober even het centrale middelpunt als het om transport van de toekomst gaat. Het thema van het symposium was ‘Economy on wheels. Fast changes, slow structures’. Oftewel kan de infrastructurele ontwikkeling en de wet- en regelgeving de technologische ontwikkeling wel bijbenen? Denk aan de opkomst van nieuwe vervoersconcepten en daar tegenover de verouderde wegen en bruggen, historisch gegroeide steden waar deze concepten over- of doorheen moeten rijden. Ontwikkelingen zoals de LZV, platooning of rijden door middel van een pantograaf vragen veel van de infrastructuur. Duurt dit niet veel te lang, is de vraag?

EU-lidstaten worden het niet eens over LZV

Sprekers van topuniversiteiten van over de hele wereld deelden hun laatste inzichten en onderzoeksresultaten over onderwerpen als platooning, energietransitie, infrastructuur en regelgeving. Over dat laatste werd Antony Lagrange van de Europese Commissie tijdens het plenaire deel van dag 3 van het congres het vuur aan de schenen gelegd. EU-lidstaten kunnen het namelijk maar niet eens worden over de inzet van de LZV, of andere lange voertuigcombinaties, op de Europese wegen. Volgens Lagrange staat ieder land er nog steeds te verschillend in. Aan de reacties uit de zaal is te merken dat de mening van veel congresdeelnemers anders. De LZV is juist een van de snelste manieren om de CO2-emissies te verlagen.

 

Lees ook: Zo maakt Nederland transport slimmer – testweek platooning

 

Lichtere batterij voor doorbraak elektrische trucks

Later volgden betere berichten vanaf hetzelfde podium. Zo vertelde Auke Hoekstra van TU Eindhoven, expert in elektromobiliteit, dat de ontwikkelingen op batterij gebied enorm snel gaan. Zodra de nieuwste batterijtechnologie ook echt wordt benut voor elektrische trucks zou er zomaar eens een doorbraak kunnen komen. Een lichter batterijpakket met een grotere range tegen lage kosten per kilometer, dat is waar vervoerders wel oren naar hebben. Hoekstra laat allerlei grafieken en berekeningen op het scherm passeren. In bijgaand plaatje laat hij zien hoe de kilometerkosten voor een zware elektrische truck eruit ziet naast de andere opties die hij heeft overgenomen uit het rapport ‘The Future of Trucks’ van het International Energy Agency.

 

 

TCO

Volgens Hoekstra is elektrisch rijden op de langere termijn de beste optie om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen. En bovendien wordt het steeds aantrekkelijk. Op termijn gaan de kosten flink naar beneden, zo voorspelt hij.

 

Lees ook: Schoon in de stad – hoe faciliteren truckfabrikanten zero emissie?

 

Reageer op dit artikel