nieuws

Autonoom micromagazijn in de stad is de toekomst?

Distributie 778

Hoe maak je de stad leefbaarder en veiliger met de oprukkende e-commerce en groeiende populatie en verkeersdruk? VIL zoekt het mogelijke antwoord in autonoom opererende micro hubs.

Autonoom micromagazijn in de stad is de toekomst?

Het Vlaams instituut testte de mogelijkheden van een micromagazijn in een stadscentrum, dat door middel van Internet of Things autonoom kan opereren. Een micromagazijn dat dienst doet als mini-distributiecentrum waar verschillende leveranciers hun goederen kunnen aanleveren is het idee. Van hieruit kunnen de goederen op een ecologische manier tot op hun eindbestemming worden gebracht.

Daarnaast kan een micromagazijn ook dienen als afhaalpunt. Een extra magazijn opzetten en opereren vertaalt zich in extra kosten ten opzichte van de huidige manier van leveren. Daarom concentreerde het project op het zo veel mogelijk autonoom maken van het magazijn door het gebruik van Internet of Things.

Praktijktesten in centrum Antwerpen

VIL heeft het concept van een micromagazijn concreet getest in het centrum van Antwerpen, Er is een laad-en loszone gecreëerd met parkeersensoren ingebouwd in het wegdek. De verladers die deelnamen aan het proefproject konden via een app een parkeerslot reserveren voor de laad-en loszone. Met de app kon ook het intelligente slot van het micromagazijn worden ontgrendeld en gesloten.Hierdoor kan de chauffeur de goederen afleveren, zelfs indien dit magazijn onbemand is.

 

Lees ook
Bevoorrading via een hub: lessen van de UvA-HvA

 

Samenwerking en standaardisatie

Een eerste economische analyse toont aan dat het gebruik van IoT de extra kosten verbonden aan deze logistieke set-up kan reduceren maar de grootte van deze besparing is afhankelijk van verschillende variabelen: het aantal pakjes, de grootte, de afstanden die gereden moeten worden van het micromagazijn naar het afleveradres, de grootte van het vervoersmiddel en de bijhorende personeelskosten.

Om de inzet van het IoT voor slimme stadslogistiek te doen slagen, is samenwerking cruciaal concludeert VIL. Er is nood aan harmonisatie, open systemen en het gebruik van uniforme open standaarden om de verschillende smart city-oplossingen te integreren in één platform.

Deelnemers aan de proef waren: BPOST, City Depot, GLS, P&G, Proximus, Samsonite, stad Antwerpen, stad Mechelen, stad Leuven en WDP.

Reageer op dit artikel