nieuws

Autonome voertuigen en digitale supply chains halveren logistieke kosten in 2030

Distributie 1217

Autonome voertuigen aangestuurd door een digitale supply chain. Vrachtwagens zonder chauffeur en robots in distributiecentra. Welkom in de logistiek van 2030. Misschien het belangrijkste: de kosten worden gehalveerd.

Autonome voertuigen en digitale supply chains halveren logistieke kosten in 2030

De logistieke kosten voor standaard transport zullen in 2030 bijna de helft lager zijn. 47& om precies te zijn. Oorzaak: digitalisering en automatisering.  Dat blijkt uit de studie Global Truck 2018 van  PwC’s Strategy & consultancy.

Autonome vrachtwagens

De Global Truck Study 2018 stelt dat ongeveer 80% van deze besparingen te danken is aan de vermindering van personeel in de transport- en logistieke sector.  Bovendien zal de efficiency enorm toenemen: autonome vrachtwagens kunnen bijvoorbeeld vanaf 2030 78% van de tijd vervoeren reizen, tegenover 29% van de tijd nu tot 2030. Dit komt omdat er geen pauzes zijn voor bestuurders en slimme algoritmes.

 

 

Een gedigitaliseerde supply chain bespaart administratieve overhead, vervangt tijdrovende inventaris en verlaagt de verzekeringskosten door de foutenpercentages te reduceren. In totaal zijn besparingen tot 41% mogelijk tegen 2030 in vergelijking met de huidige supply chains.

Producten plannen zelf transport

“Binnen een paar jaar zullen de bedrijfsvoertuigen en logistieke industrieën samenvloeien om een ​​ecosysteem te vormen dat digitaal en efficiënt beheerd zal worden”, stelt Gerhard Nowak , Partner bij Strategy & Germany. “Het ontbrekende stukje van de puzzel is momenteel de geautomatiseerde vergelijking van vracht en beschikbare voertuigen. In een volledig geautomatiseerde supply chain zou een product op een Industry 4.0-productielijn kort voor voltooiing zijn eigen transport regelen.

 

Lees ook
Logistiek 4.0 bent u er klaar voor?
Autonoom rijden in wegtransport wordt gemeengoed

 

Bekende bedrijfsmodellen en traditionele rollen van expediteurs, vrachtwagenbestuurders of vrachtwagenchauffeurs zullen drastisch veranderen. De verandering van een autonome vrachtwagen vermindert ook het belang van uitrustingskenmerken en rijcomfort voor fabrikanten. Nowak:  “In de toekomst gaat het om het bieden van een betere kostenbalans per kilometer.”

 

Reageer op dit artikel