nieuws

Aanleg Container Exchange Route in Rotterdamse haven van start

Distributie 1372

Het Havenbedrijf Rotterdam start met de aanleg van infrastructuur voor de Container Exchange Route (CER). De CER verbindt diepzee containerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte met elkaar. Doel van dit project is om de uitwisselkosten tussen de verschillende bedrijven te reduceren en de verbindingen met het Europese achterland verder te verbeteren.

Aanleg Container Exchange Route in Rotterdamse haven van start

Volgens Ronald Paul, Chief Operating Officer van het Havenbedrijf biedt de Container Exchange Route de mogelijkheid om containerstromen te bundelen waardoor treinen, binnenvaartschepen en feederschepen niet langer naar de verschillende terminals hoeven te gaan. De baan moet de verbinding tussen containerterminals op de Maasvlakte verbeteren, bestrijdt congestie en vermindert daarmee de kosten. “Dit moet de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als containerhub verder verbeteren”, aldus Paul.

 

Lees ook:

Vlotte doorstroom containers kwestie van lange adem

 

 Investeringsbedrag van 175 miljoen euro

De aanleg van de betonnen baan is onderdeel van het project Container Exchange Route. Dit project bevat zowel de aanleg van de infrastructuur als de aanschaf van terminalinstallaties, het bouwen en aanpassen van ICT-systemen en logistieke afspraken over de wijze waarop het transport van containers via de CER wordt afgehandeld. Met dit overkoepelende project is een investeringsbedrag van 175 miljoen euro gemoeid.

 

Lees ook:

Ruzie in de Rotterdamse haven door falende ketenregie

 

CER eind 2020 operationeel

Het Havenbedrijf heeft de aannemerscombinatie KWS Infra & Van Hattum en Blankevoort gecontracteerd voor de aanleg van een robuuste betonnen baan buiten de bedrijfsterreinen van de containerbedrijven op de Maasvlakte. deze baan omvat onder andere circa 11,5 km verharde baan (nieuw tot aan terminalterreinen), drie gelijkvloerse wegkruisingen, één gelijkvloerse spoorkruising en drie spoorviaducten. Het consortium begint dit jaar nog met de aanleg van de rijbaan. De planning is dat de CER eind 2020 volledig gereed en operationeel is.

Reageer op dit artikel