nieuws

Stedelijke distributie: de opmerkelijke toekomstvisie van Renault

Distributie 823

Een combinatie van een robot en trein. Zo ziet stedelijke distributie er in de toekomst uit. Tenminste volgens Renault. De autofabrikant lanceert een opmerkelijk concept, waar bij de ontwikkeling nauw is samengewerkt met pakketbezorger DPD.

Stedelijke distributie: de opmerkelijke toekomstvisie van Renault

Nee het is niet de nieuwe Cargohopper. Dit is de EZ-Pro van Renault. Volgens de Franse autofabrikant de toekomst van stedelijke distributie. De mobiliteit van de toekomst is elektrisch, connected, autonoom en deelbaar met anderen. Dat geldt ook voor de toekomstige levering van goederen, met name de ‘last mile delivery’.

Combinatie van robot, trein en kluizen

Een combinatie van een trein, kluizensysteem en de mens. Zo schetst Renault de toekomst van de last mile. De EZ-PRO, die gisteren door Renault en DPD op de IAA-beurs in Hannover werd gelanceerd, kan zelfstandig zijn weg vinden naar de eindbestemming, maar  een menselijke medewerker kan ook het pakket bezorgen indien nodig.

 

stedelijke distributie Renault-EZ-Pro

 

De andere EZ-Pro’s zouden vol zijn met kluisjes voor het opslaan van pakketten. De ontvangers zouden de kluizen/pods kunnen ontgrendelen met een smartphone. De EZ-Pro volgt op de eerder gepresenteerde EZ-Go, een autonoom en elektrisch stukje stadsvervoer voor personen. Renault komt later dit jaar nog met een derde variant.

 

Lees ook
Autonoom rijden zit in 5e versnelling

 

DPD: behoefte aan last mile innovaties

Pakketbezorger DPD, die nauw samenwerkt met Renault aan innovatieve oplossingen voor stedelijke distributie, verklaart dat met de inzet van deze zelfrijdende auto een deel van de pakketten een stuk flexibeler kan worden bezorgd. Volgens de pakketbezorger is de behoefte aan innovatieve oplossingen op de last mile groot vooral ook vanwege het groeiende volume aan pakketten dat bezorgd moet worden in met name steden. DPD verwacht een exponentiële groei van in totaal 15 miljard pakketten per jaar in 2025. Een groot deel van deze pakketten wordt bezorgd in steden, terwijl gemeenten tegelijkertijd steeds meer plannen maken om de verkeersdrukte en vervuiling te verminderen.

 

stedelijke distributie Renault-EZ-Pro

stedelijke distributie renault

stedelijke distributie Renault-EZ-Pro

stedelijke distributie Renault-EZ-Pro

Reageer op dit artikel