nieuws

DAF toont een complete serie elektrische trucks op IAA

Distributie 1302

De toekomst in de stad is elektrisch. Dat vindt ook DAF Trucks. Daarom presenteert de Einhovense truckbouwer op de IAA de LF Electric en CF Electric voor lichte en zwaardere distributietoepassingen in de stad en de CF Hybrid voor distributieverkeer over middellange afstanden.

DAF toont een complete serie elektrische trucks op IAA

DAF richt zich met deze innovatieve oplossingen op het verbeteren van luchtkwaliteit in de steden en het verlagen van de CO2-uitstoot. “Het allerbelangrijkste bij nieuwe ontwikkelingen is dat ze onze klanten meerwaarde bieden”, stelt Ron Borsboom, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor productontwikkeling. “Onze filosofie is altijd geweest en zal altijd blijven dat we nieuwe technologieën eerst grondig valideren voordat we tot marktintroductie overgegaan. Die klantgerichte strategie geldt ook voor de elektrische en hybride trucks. In de toekomst zou de vraag naar trucks met ‘zero emissions’ en lage geluidsniveaus kunnen toenemen, nu steeds meer steden hun plannen aankondigen om emissieloze zones in te richten. DAF speelt in op deze ontwikkeling door de meest uiteenlopende transportoplossingen te ontwikkelen met voor elke transportbehoefte de optimale oplossing.”

Volledig elektrisch en emissieloos

De DAF LF Electric is een volledig elektrische emissieloze 19-tons truck distributieverkeer in de stad met een actieradius van 220 kilometer. Deze truck is voorzien van Cummins-technologie en heeft een 195 kW/266 pk elektromotor (piekvermogen: 250 kW/340 pk), die wordt gevoed door een batterijpakket van maximaal 222 kWh. Doordat het accupakket modulair is, kan de capaciteit worden afgestemd op de door de klant gewenste actieradius.

 

Lees ook: Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

 

DAF CF Electric geschikt voor inzet supermarktdistributie

De DAF CF Electric is de ideale ‘zero emissions’ oplossing voor distributieverkeer in de stad voor bijvoorbeeld de bevoorrading van supermarkten. Hiervoor zijn hogere laadvermogens en volumes nodig en worden normaal gesproken enkel- of dubbel-assige opleggers gebruikt. De CF Electric is een 4×2 trekker voor GCW’s tot 37 ton. De truck is gebaseerd op DAF’s veelzijdige CF-serie die vorig jaar de titel  ‘International Truck of the Year 2018’ mocht krijgen. De truck maakt voor de volledig elektrische aandrijving gebruik van de geavanceerde E-Power-technologie van VDL. Het hart van de intelligente aandrijflijn is de 210 kW/286 pk elektromotor (piekvermogen: 240 kW/326 pk), die zijn energie haalt uit het 170 kWh lithium-ion batterijpakket. De CF Electric heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer en is daarmee geschikt voor ‘zero emissions’ transport van grote volumes in stedelijke gebieden. Het snelladen van de batterijen kost slechts 30 minuten. Volledig laden duurt slechts anderhalf uur. Tijdens het laden en lossen van de vracht kunnen de batterijen worden opgeladen.

Video: DAF en VDL presteren elektrische truck voor stadsdistributie

 

Hybride: het beste van twee werelden

De DAF CF Hybrid is ontwikkeld voor elektrisch en ‘zero emissions’ rijden in de stad, terwijl hij daarbij een zeer grote actieradius heeft, dankzij de laatste en ultra-schone dieseltechnologie. De truck biedt daarmee het beste van twee werelden. Door de toepassing van een elektromotor in combinatie met een dieselmotor wordt de hoogste logistieke efficiency bereikt. De geavanceerde DAF CF Hybrid is uitgerust met de uiterst efficiënte 10,8 liter PACCAR MX-11-motor (330 kW/450 pk), een ZF elektromotor (75 kW/100 pk, piek: 130 kW/175 pk) en een speciale ZF TraXon-versnellingsbak voor hybride aandrijflijnen. De elektromotor wordt aangedreven door een 85 kWh batterijpakket. Afhankelijk van het GCW geeft dit de truck een elektrisch en daarmee ‘ zero emissions’ bereik van 30 tot 50 kilometer. De batterijen kunnen zowel tijdens het rijden op de snelweg door de dieselmotor worden opgeladen, als door middel van een DC-oplader bij een oplaadstation. De CF Hybrid is geschikt voor snelladen. Daardoor zijn de batterijen na 20 minuten laden al weer voor 80 procent vol. In 30 minuten is het pakket volledig opgeladen. Buiten de stedelijke gebieden wordt de CF Hybrid aangedreven door de schone en efficiënte PACCAR MX-11-dieselmotor, waarbij de hybridetechnologie dankzij slim energie-management voor extra brandstofbesparing zorgt. Energie wordt gegenereerd bij het remmen en door systemen als Down Hill Speed Control en Predictive Cruise Control. Om het brandstofverbruik verder te reduceren, kan deze energie kan door de elektromotor worden gebruikt als hij gelijktijdig met de dieselmotor actief is. Het batterijpakket van het hybride-systeem drijft zowel de elektrische aandrijflijn, de elektrische luchtcompressor als de optionele intelligente e-PTO aan. De e-PTO kan bij geconditioneerd transport worden gebruikt voor het aandrijven van de koelinstallatie. Bovendien draagt de elektrische PTO bij aan een nog lager geluidsniveau.

Veldtest

De eerste CF Electric-voertuigen zullen dit jaar in een veldtest gaan rijden bij vooraanstaande klanten en vergelijkbare veldtests zullen in 2019 starten met de LF Electric en CF Hybrid. DAF zal klaar zijn om deze state-of-the-art trucks te introduceren als ook de markt er klaar voor is.Jubileumjaar DAF start met recordomzet

DAF 90 jaar

DAF bestaat dit jaar 90 jaar en staat daar op de beursvloer van IAA bij stil met een klassieke DAF 1600 uit de jaren 60. Lees ook: Jubileumjaar DAF start met recordomzet

Reageer op dit artikel