nieuws

Bol.com en PostNL bezorgen binnen twee uur

Distributie 3231

Binnen twee uur bezorgd met een elektrisch aangedreven bakfiets. Die uitdaging gaat Bol.com in een deel van Amsterdam aan. Bij succes wordt de last mile optie uitgebreid. Ook naar andere steden in Nederland en België.

Bol.com en PostNL bezorgen binnen twee uur

“Amsterdam is een mooie plek om te beginnen. We weten dat er interesse is voor sneller leveren, maar je moet wel over voldoende volume beschikken.” Huub  Vermeulen, directeur van Bol.com, weet vanuit zijn logistieke verleden aan welke voorwaarden een nieuwe online service moet moet voldoen. De aftrap van deze optie, samen met PostNL, vond vanmorgen plaats. Samen met Liesbeth Kaashoek (directeur Pakketten PostNL) noteerde Vermeulen de eerste bestelling.

Pilot om ervaring op te doen

Volgens Vermeulen is er veel interesse voor twee-uurs levering. “De vraag is nu wat kopen klanten dan precies, welke complexiteit brengt dat met zich mee en hoe groot en vooral hoe efficiënt kun je de route maken. Dat gaan we uitvinden in deze pilot samen met PostNL. Ik verwacht daar veel van. Als we dat weten maken we een plan hoe we dit kunnen uitbreiden naar heel Amsterdam en naar andere stedelijke gebieden, ook in België.”

e-fulfilment

Liesbeth Kaashoek en Huub Vermeulen

“Soms moet je gewoon proberen, zonder dat je alles van te voren hebt uitgedacht”, vult Kaashoek aan. “Wanneer bestellen mensen, is dat aan het begin van de avond bijvoorbeeld, of al direct overdag vanaf 12.00 uur. Niemand heeft daar al het antwoord op. We kunnen snel opschalen als er een extra bakfiets bij moet komen. We doen dit nu voor het eerst met grote online winkel, eerder hebben we al eenzelfde service aangeboden op kleinere schaal met bepaalde winkels in de stad.”

Hub in Duivendrecht

De bezorging wordt gedaan met een elektrisch aangedreven bakfiets en vindt plaats vanuit de hub van Deudekom in Duivendrecht, ten zuidoosten van Amsterdam. De optie voor zo’n 1.000 artikelen is in eerste instantie alleen beschikbaar voor een select aantal postcodes in de hoofdstad. Op termijn zou dat kunnen groeien volgens Vermeulen naar 10.000 verschillende producten. Op een totaal van 16 miljoen artikelen is dat relatief gering. Online shoppers krijgen voor de nieuwe mogelijkheid als extra optie aangeboden.
Bol.com heeft in Waalwijk een nieuw dc geopend in 2016 en daar tevens een nieuw WMS (Reflex van Hardis) geïnstalleerd. Ook in Duivendrecht is dit WMS in gebruik, maar dan in een vereenvoudigde uitvoering. “Het proces hier is niet anders dan in Waalwijk. Alleen moet je hier veel sneller je orderruns draaien. We wachten een kwartier en hebben dan een nieuw cut-off moment. Orders verzamelen evengoed in de vorm van batchpicking en sorteren dat vervolgens uit op fietsroute. Dat is best wel spannend, vooral de manier waarop PostNL in staat zal zijn om dit op te pikken.”

 

Lees ook
Dit is het nieuwe logistieke centrum van Bol.com

 

Tussen 12.00 uur en 20.00 uur  krijgen klanten in onderstaande postcodegebieden de optie ‘Binnen 2 uur Bezorgd’ te zien. PostNL bezorgt vervolgens tot 22.00 uur. De extra snelle bezorgoptie is direct zichtbaar zodra de klant is ingelogd, niet pas als de klant heeft besteld, en wordt elke werkdag aangeboden in de winkel.

 

bol.com-amsterdam

 

Duurzaam en rendabel

Vermeulen benadrukt dat de leverservice past in het streven naar duurzame bedrijfsvoering “Met deze pilot krijgen we de kans om te testen hoe we de klant ook op het allerlaatste moment nog kunnen helpen. Samen met partner PostNL gaan we juist de 2-uurs bezorgservice op de elektrische bakfiets doen. Dat is ook nieuw voor ons.”
Volgens Vermeulen is zeker zo, dat concepten als twee-uurs levering niet van de grond komen zonder meerkosten. “Dus vragen we per zending een bedrag van 4,99 euro aan de klant, trouwe klanten hebben een voordeelbundel en betalen geen extra verzendkosten. Dan kan het nog steeds uit, want het gaat ons om de integrale propositie naar de klant. Daar hoort leveren binnen twee uur bij in onze optiek, zeker daar waar de dropdichtheid hoog is.”

 

Lees ook
‘LEVV’s kunnen 10 tot 15 procent van bestelautoritten vervangen’

 

Bol.com doet veel samen met PostNL en wil daarom ook gezamenlijk kijken naar de toepassing van elektrische bakfietsen. Vermeulen: “We zien het als onze gezamenlijke verantwoordelijkheid deze klantbehoefte zo duurzaam mogelijk in te vullen. Samen met onze andere duurzame initiatieven draagt deze innovatieve samenwerking met PostNL bij aan ons doel om onze directe voetafdruk terug te brengen tot 0 gram Co2-uitstoot per pakketje in 2025. We weten dat we daar nog veel stappen voor moeten zetten, maar door het elke dag beter te doen, halen we een duurzame retail dichterbij.”

 

 

 

Reageer op dit artikel