nieuws

Bezwaren van tafel: Mepavex start bouw nieuwe containerterminal

Distributie 892

Flink wat financiële en milieu-juridische hobbels moest Mepavex Logistics de afgelopen jaren nemen voordat er eindelijk toestemming kwam voor de bouw van een buitengaatse containerterminal in Bergen op Zoom. Afgelopen vrijdag werd het officiële startschot gegeven voor de bouw van de terminal die volgens Arn van der Vorst, directeur van Mepavex en de Markiezaat Container Terminal (MCT), een verwerkingscapaciteit heeft van 250.000 containers per jaar.

Bezwaren van tafel: Mepavex start bouw nieuwe containerterminal
Do Meeus- oprichter van de Meeus Groep - ontstak vrijdag het lont aan waarmee het startschot werd gegeven voor de bouw van de nieuwe buitengaatse containerterminal in Bergen op Zoom, waar de Markiezaat Container Terminal (MCT) de exploitant van wordt.

Niet het slaan van de traditionele eerste paal maar een kanonschot van de plaatselijke schutterij vormde het officiële startsein voor de bouw van de buitengaatse containerterminal op bedrijventerrein Noordland in de logistieke hotspot Bergen op Zoom. De terminal van MCT – onderdeel van de Meeus Groep – verrijst ten zuiden van de Burgemeester Peterssluis niet ver van het Schelde-Rijnkanaal, het drukst bevaren kanaal van West-Europa en een directe schakel tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen.

‘Ruimte voor meer magazijnen’

Op de plek waar de containerterminal verrijst komt, sprak Van der Vorst afgelopen vrijdag van een ‘bijzondere ceremonie’. “In de verte ziet je de contouren van ons nieuwe gevaarlijke stoffen dc Noordland 13,  als dat pand van 23.000 vierkante meter gereed is hebben we 180.000 vierkante meter moderne opslagcapaciteit.” En het terrein biedt ruimte voor nog twee magazijnen, aldus Van der Vorst die samen met Do Meeus – de oprichter van het familiebedrijf – wordt beschouwd als de logistieke architect van de buitengaatse terminal.

Arn van der Vorst (Mepavex Logistics): “Deze nieuwe containerterminal gaat tientallen zo niet honderden nieuwe banen opleveren.”

Wat betekent de terminal voor Mepavex/MCT?

Van der Vorst: “Dat we onze logistieke positie in de regio gaan verstevigen. Daarnaast geeft het een enorme impuls aan de bedrijfseconomische ontwikkelingen en werkgelegenheid in deze regio. Als we kijken naar het aantal vestigers en de vervoersstromen in deze regio dan ben ik er van overtuigd dat deze containerterminal tientallen tot honderden nieuwe banen gaat opleveren.”

Koninklijke onderscheiding Arn van der Vorst

Arn van der Vorst (66) kreeg vrijdag kort nadat het startschot voor de nieuwe containerterminal had geklonken een koninklijk onderscheiding. Van der Vorst, die enigszins overdonderd was door de onderscheiding, is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. De onderscheiding ontving hij van Frank Petter, burgemeester van Bergen op Zoom, die hem loofde voor als de architect van de buitengaatse containerterminal, een belangrijk man voor de logistiek en een maatschappelijke duizendpoot.
Op initiatief van Do Meeus, de oprichter van de Meeusgroep, is Van der Vorst voorgedragen voor de koninklijke onderscheiding. Daar sta je dan Ridder”, sprak de ernstig zieke Meeus zijn ‘pupil’ toe die hij in 1987 binnenhaalde in zijn bedrijf als eerste directeur. Ook refereerde Meeus aan de toekomstige containerterminal. “Dit is ons kindje en jij maakt het nu af.”

Wat is de status nu van de terminal?

Van der Vorst: “We hebben consensus bereikt met het Waterschap Brabantse Delta en milieuorganisaties als IVN. Het kwartje moet nu vallen. We zijn in overleg met het waterschap welke variant we gaan toepassen. Het gaat vooral nu om het vaststellen van lengtes en breedtes. Er komen twee grote portaalkranen op een kade van een lengte van circa een kilometer.”

Wanneer worden de eerste containers gelost?

Van der Vorst: “We gaan uit van 2020. De bedoeling is dat we op jaarbasis 250.000 containers lossen maar we willen snel opschalen. Dat is ook mogelijk gezien de hoeveelheid equipment die we straks tot onze beschikking hebben. Met nieuwe terminal kunnen we aanzienlijk meer containers overslaan ten opzichte van onze huidige terminal die goed is voor de overslag van 140.000 TEU.”

Hoeveel vrachtwagens haalt de terminal van de weg?

Van der Vorst: “Doordat we veel containers hergebruiken, waarmee ik wil zeggen dat ze op de route naar Antwerpen of Rotterdam in zeventig van de honderd keer vol zitten. Dat lukt maar weinig terminals in Brabant en daardoor kunnen we ook vele honderden vrachtwagens per dag van de weg halen.”

Wat ging er aan vooraf?
Vorig jaar november kreeg Markiezaat Container Terminal (MCT) na jaren van onderhandelingen onder aanvoering van Arn van der Vorst eindelijk groen licht van de gemeente Bergen op Zoom voor de realisatie van de buitendijkse containerterminal. Voor deze terminal heeft MCT als exploitant een perceel gereserveerd van bijna 26.000 vierkante meter dat Meeus Groep – waar MCT deel van uitmaakt- heeft aangekocht voor iets meer dan 1 miljoen euro. Deze terminal vervangt de huidige containerterminal (fot0 links) van MCT in de Theodorushaven op logistiek bedrijvenpark Noordland, waar grote dc’s zijn gevestigd van onder andere DHL Supply Chain (voor klant Ricoh, red.), Majestic en Forever21. Deze terminal – die in 2008 in gebruik werd genomen – zit al jaren aan zijn maximum. Afgelopen mei leek het er op dat de realisatie van de nieuwe terminal weer zou worden vertraagd omdat milieuorganisaties onder andere de benodigde natuurcompensatie voor de containerterminal onvoldoende vonden. Dit is opgelost en evenals dat er een oplossing is gevonden tegen het bezwaar van Waterschap Brabantse Delta over de inpassing van de nieuwe terminal pal tegen een dijk die geldt als ‘primaire waterkering’.
Reageer op dit artikel