nieuws

Wegvervoer groeit ondanks uitdagingen

Distributie 388

In 2018 wordt een groei van 3,3 procent voor het totale goederenvervoer verwacht. Vooral het wegvervoer profiteert van deze groei. Op korte termijn zijn er wel een aantal uitdagingen. De olieprijs blijft hoog en de kilometerheffing komt eraan.

Wegvervoer groeit ondanks uitdagingen

Dit blijkt uit de 35e editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) van Panteia. Voor 2018 verwacht het onderzoeksbureau 3,8 procent groei in het wegvervoer. In 2019 wordt een minder grote groei verwacht van 2,7 procent. Het wegvervoer wordt veel minder negatief beïnvloed door de energietransitie in Duitsland, vergeleken met binnenvaart en spoor. Ook profiteert het wegvervoer van de groei in de bouwsector.

Uitdagingen wegvervoer

Op korte termijn zijn er ook een aantal uitdagingen voor het wegvervoer. Naar alle waarschijnlijkheid blijft de olieprijs de komende periode hoog. Daarnaast zijn er plannen om de kilometerheffing voor vrachtwagens versneld in te voeren en in Duitsland gaat de tol in 2019 omhoog. Ook de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Zo blijft het capaciteitsprobleem door het tekort aan chauffeurs aanhouden.

Lees: Goederenvervoer over de weg neemt toe

Groei temperen

Er zijn ook economische ontwikkelingen die de groeiverwachtingen voor het goederenvervoer juist temperen. Importheffingen met betrekking tot de Verenigde Staten, een hogere olieprijs en de binnenlandse koopkracht die, net als in 2017, in 2018 niet hard groeit. De nationale en internationale economie doen het echter goed en dat heeft een positief effect op het volume goederenvervoer. In 2019 neemt het groeitempo van de economie naar verwachting wat af en dat heeft zijn weerslag op de transportsector. Panteia geeft voor dat jaar een groeivoorspelling van 2,3 procent af.

Binnenvaart

De prognose voor binnenvaart is gemengd. Er wordt een daling van vervoerd volume in de deelgroep Energie verwacht. Vooral het vervoer van kolen naar Duitsland neemt af door de energietransitie daar. In de overige deelgroepen ziet het er beter uit. Daardoor komt de totale prognose bij binnenvaart op een plusje uit, 0,6 procent groei in 2018 en 0,3 procent in 2019.

 

Lees ook: Goederenvervoer per spoor daalt

Spoorvervoer

Spoorgoederenvervoer staat positief op de politieke agenda. De gebruikersvergoeding spoor gaat omlaag in 2019 in zowel Duitsland als in Nederland. Daarnaast zijn er initiatieven om spoorvervoer te stimuleren op de middellange termijn, zoals de verkenningen om met lange treinen (740m) internationaal te opereren. In 2018 verwacht Panteia 2,8 procent groei en 2,1 procent in 2019. Net als in de binnenvaart, zit de volumegroei bij de producten die niet aan kolen zijn gerelateerd.

De volledige rapportage is op te vragen bij Panteia.

Reageer op dit artikel