nieuws

Iedere dag mijden 290 vrachtwagens de spits in Brabant

Distributie 740

Dagelijks rijden er tijdens de ochtend- en avondspits op de snelwegen in de provincie Noord-Brabant 290 vrachtwagens en bestelbussen minder. Dat hebben 23 regionale logistieke bedrijven voor elkaar kregen in het project ‘Logistiek in Brabant’.

Iedere dag mijden 290 vrachtwagens de spits in Brabant

Dit project werd deze zomer is afgerond. Doel was om zoveel mogelijk vrachtwagens structureel uit de ochtend- en avondspits te halen en daardoor snelwegen als A58, A2, A270 (de Helmond-weg) en A67 te ontlasten. Ieder spitsuur rijden er rond de 11.000 vrachtauto’s in en om de grote Brabantse steden.

Verbeteringen in logistiek proces

Bedrijven zijn op twee manieren gefaciliteerd vanuit dit programma dat vorig jaar maart is opgestart op initiatief van de gemeenten Tilburg, Breda, Eindhoven en Helmond, de provincie Noord-Brabant en de brancheorganisaties TLN en evofenedex. Als eerste hebben logistieke experts samen met de bedrijven plannen ontwikkeld voor verbeteringen in hun logistieke proces. Die plannen zijn doorgevoerd en bedrijven kregen subsidie – die kon oplopen tot 42.500 euro – wanneer zij aantoonbaar minder in de spits reden dan voorheen.

 

 

Lees ook:

Fileprobleem: zo pakt Brabant dat aan

 

 

 

Partijen hebben ook zelf geïnvesteerd

Veel ingezet zijn avond- en nachtlevering, ICT- en planningstools, crossdocken en standtrailers. De deelnemende bedrijven hebben – zo melden de initiatiefnemers van het project – hun processen structureel anders ingericht. Ook hebben de bedrijven zelf ook geld geïnvesteerd. Dit moet de kans groter maken dat de dagelijkse spitsmijdingen blijvend zijn.

Spitsmijden via water of spoor

Ook is binnen het project – naar voorbeeld van Rotterdam – een marktplaats opgezet. Op dit platform zijn logistiek dienstverleners actief die er met hun diensten voor zorgen dat hun klanten spitsmijdingen realiseren. De dienstverleners waren vooral gericht op containers die over water of per spoor vervoerd worden, waardoor de spits op de weg kon worden gemeden.

Nieuwe ideeën dankzij dit programma

Een van de deelnemers aan het project, Gebroeders van Eijk uit Asten, heeft tijdens het project er voor gezorgd dat met één nachtrit op en neer met een LZV-combinatie vier volledige vrachtwagens buiten de spits werden gehouden. “En dat is nog maar één van de maatregelen die we hebben ingevoerd. Wij zijn echt op ideeën gebracht door het programma”, zegt directeur Pim van Eijk.

Buiten spits trailers ophalen

Mario Heeren van Van Wanrooy Transport stelt vast dat het steeds drukker wordt op de Brabantse wegen. “Alles wat je zelf kan bijdragen aan vermindering daarvan is meegenomen. En als je de klant daarmee ook ontzorgt is het helemaal mooi. We plaatsen nu standtrailers bij een aantal klanten, die zij vullen op voor hun rustige uren en wij halen deze buiten de spits op.”

Geen druppel op gloeiende plaat

De Tilburgse wethouder van Slimme en Duurzame Mobiliteit, Mario Jacobs, vindt dat door het uitwisselen van kennis en expertise binnen het programma slimme transportoplossingen tot stand zijn gebracht. “Het programma heeft nu al goede resultaten opgeleverd, maar dat kan zeker nog beter. We dagen alle transportbedrijven dan ook uit om óók innovaties door te voeren in het eigen logistieke proces.”

Jacobs stelt in het Eindhovens Dagblad dat het project nadrukkelijk géén druppel op de gloeiende plaat is, maar een ‘bemoedigend’ eerste begin om de fileproblematiek door de groeiende Brabantse logistieke sector op te lossen. “Er is nu bewezen dat je door relatief kleine, maar slimme en innovatieve ingrepen veel kunt bereiken.”

Overzicht van alle maatregelen

De kennis en netwerkgegevens die met dit programma zijn verkregen zijn verankerd in het project SmartLogistics van SmartwayZ.NL. Alle maatregelen waarmee deelnemende bedrijven de spits mijden zijn gebundeld in een overzicht, dat op de site van Logistiek in Brabant te downloaden is.

Reageer op dit artikel