nieuws

Volvo Ocean Race decor marktupdate elektromobiliteit en LNG

Distributie 1149

Trucks worden steeds schoner, autonomer en meer ‘connected’. Veranderen deze ontwikkelingen de rol van de logistiek dienstverlener? Volvo Trucks gaf 40 directeuren en managers van vooraanstaande vervoerders en verladers een update over hun visie op de toekomst van transport met als decor de finish van de Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race decor marktupdate elektromobiliteit en LNG
Een LNG truck van Volvo met op de achtergrond de zeven Volvo Ocean Race boten

Volvo Trucks heeft een zero emissie doelstelling. Dit willen ze bereiken door verschillende nieuwe vervoersoplossingen aan te bieden. Te beginnen met de eind 2017 geïntroduceerde zware LNG truck. Gastrucks werden tot nog toe veelvuldig gebruikt voor supermarktdistributie. Nu er zwaardere LNG trucks op de markt zijn, wordt de doelgroep groter en rijden ze rond als LZV voertuigcombinatie, bulk- of tankauto. “LNG trucks leggen langere afstanden af en kunnen, gezien het gelijkwaardige koppel als bij een diesel, prima bergachtig terrein aan”, aldus Manager Product Jan Schouten van Volvo Trucks.

TCO van LNG

LNG is een van de speerpunten van Volvo. Met deze truck kan tussen de 20 procent tot 100 procent CO2 reductie (bij bio LNG) worden bereikt. De Zweedse truckbouwer ontwikkelde voor de lange afstand een nieuwe 13 liter LNG-motor die volgens het dieselprincipe werkt. Dat is uniek. Naast een gunstig brandstofverbruik geeft dat ook de goede motorremwerking van een diesel, en dezelfde service-intervallen met dezelfde motorolie als Volvo’s D13-diesel. Maar omdat aardgas zich niet door temperatuur en druk alleen laat ontsteken heeft de G13-motor een kleine pilotinjectie met diesel nodig. Diesel als vloeibare energie dus.

Lees ook: Lange afstanden rijden op LNG – hoe werkt dat?

 

Een van de eerste vragen van een van de aanwezige logistieke ondernemers is: Wat is de TCO (Total Cost of Ownership) van een LNG truck? LNG is momenteel gemiddeld in Europa 40 procent goedkoper dan diesel op basis van dezelfde energie opbrengst. Hoe meer kilometers ermee wordt gereden hoe aantrekkelijker het wordt. “Maar er moet natuurlijk wel een businesscase zijn”, erkent Schouten. “De investering in een LNG truck heb je er in drie jaar tot zes jaar uit.” De beschikbaarheid van LNG in Nederland is gegroeid tot 25 tankstations. Volvo heeft de laatste tijd hard gewerkt aan aan het service apparaat. Elke dealergroep krijgt minimaal één werkplek voor het onderhoud van LNG trucks.

Elektromobiliteit heeft toekomst in de stad

Als we naar stedelijke distributie kijken is het elektromobiliteit waar Volvo op inzet. Anna Thordén, product manager electromobility bij Volvo Trucks en Tobias Bergman, product manager alternatieve aandrijflijnen, zijn speciaal uit Zweden overgekomen om de aanwezige deelnemers wat meer te vertellen over electromobiliteit en de visie van Volvo Trucks daarop. “De populatie in de stad neemt toe, de luchtkwaliteit en het geluid vormen daardoor een enorme uitdaging. We kunnen dus zo niet blijven doorgaan. Distributie moet steeds meer buiten de spits om worden gedaan”, aldus Thordén.

Batterijpakketten

Een truck met een elektrische aandrijflijn kan zorgen voor geluids- en emissiereductie, je zou er zelfs  een gebouw of distributiecentrum mee naar binnen kunnen rijden. Volvo gebruikte voor haar nieuwe elektrische FE en FL dezelfde aandrijflijn als in die in de bus wordt gebruikt. “De FE heeft daarbij een iets sterkere aandrijflijn met twee elektrische motoren die aan elkaar verbonden zijn. Met één ervan wordt geschakeld middels de 2 speed versnellingsbak. De truck kan maximaal over 6 batterijpakketten beschikken a 520 kg per stuk met een totale actieradius van 200 km”, aldus Bergman.

Het heeft geen zin om met meer accu’s rond te rijden dan nodig

Elektrische Volvo FE

Volvo FE Electric

De elektrische Volvo FE in het race village van Volvo Ocean Race

De elektrische FE was buiten het Volvo paviljoen in het race village van Volvo Ocean Race voor het eerst in Nederland te bewonderen. Dit type truck wordt momenteel ingezet in het Duitse Hamburg bij afvalinzameling en is ook in Nederland leverbaar vanaf 2019. Thordén: “Deze truck kan op één dag 2 keer 10 ton afval ophalen en kan vervolgens gedurende de nacht weer worden opgeladen voor de volgende dag. Snelladen is ook mogelijk.. Aan het einde van de levensduur van de batterijen die Volvo gebruikt is er nog 80 procent van de energiecapaciteit over, weet Thordén. “Het heeft geen zin om met meer accu’s rond te rijden dan nodig. Zelden wordt er meer dan 200 km per dag afgelegd. Voor stedelijke distributie is laadvermogen vaak belangrijker. Onze experts analyseren de transporttaak, geplande routes, topografie, gewenst laadvermogen en de oplaadeisen voor elk afzonderlijk situatie. Vervolgens stellen we een oplossing voor die voldoet aan de eisen voor inzetbaarheid en productiviteit van de klant. Dit geldt voor de gehele truck met inbegrip van de accu’s”.

Het meest duurzame is natuurlijk als de energie die wordt geladen niet geproduceerd is uit fossiele brandstoffen. Evengoed pakt de elektromotor gunstiger uit dan een motor op fossiele diesel. Volvo is momenteel betrokken in verschillende projecten om te onderzoeken hoe de accu’s in de toekomst een tweede leven kunnen krijgen en worden hergebruikt.

Waterstof heeft potentie – nog niet levensvatbaar

Op de vraag uit het publiek hoe Volvo’s visie luidt op het gebied van waterstof, blijft het even stil. Waterstof is momenteel veelbesproken. Volvo Trucks heeft in een test in 2007 rondom verschillende alternatieve brandstoffen ook een truck op waterstof ontwikkeld. Conclusie was dat waterstof zeker potentie heeft, maar nog niet levensvatbaar is vanwege de beperkte infrastructuur. Bovendien is het rendement van een waterstofcel laag. De Zweedse truckbouwer volgt de ontwikkelingen rondom waterstof echter op de voet, maar gelooft op de korte termijn meer in de efficiency en infrastructuur van de twee nieuwe loten aan de boom: de schone LNG- en elektrische trucks.

Gegevens in de cloud met Volvo Connect

In september 2018 volgt de introductie Volvo Connect. Sales director Roeland Ruygt ligt alvast een tipje van de sluier op. “Volvo Connect past in deze tijd waarin digitalisering de manier verandert waarop we leven en werken. Ook in transport. Door data met elkaar te combineren ontstaan nieuwe mogelijkheden die klanten kunnen ondersteunen.” Met Volvo Connect wil Volvo Trucks klanten op weg helpen bij een soepele overgang naar een spannende digitale toekomst. Het combineert digitale en online services in één gebruikersomgeving, waardoor klanten gemakkelijker toegang krijgen tot informatie, nieuws en diverse functies. Samen met Volvo Connect introduceert het bedrijf ook de nieuwe service Data Access. Hiermee kunnen voertuiggegevens worden opgeslagen en geopend via de cloud op basis van de Remote FMS-standaard (rFMS). Gegevens kunnen worden geïntegreerd met bestaande systemen van klanten. Verder kunnen gegevens van verschillende truckmodellen of voertuigmerken worden gebruikt wat praktisch is voor transportbedrijven

met een gemengd wagenpark.

 

Lees ook: Volvo laat trucks met auto’s connecten

 

Chauffeurs zullen er blijven. Autonoom rijden en digitalisering zorgen alleen dat goederenvervoer transparanter en efficiënter verloopt

Digitalisering maakt transparant

Betekent deze ontwikkeling dat verladers straks vrachten aan Volvo kunnen uitbesteden en er geen rol meer is voor logistiek dienstverleners? Immers vrachtwagens rijden autonoom, zijn connected, er is geen chauffeur meer nodig en alles is inzichtelijk. Ruygt geeft aan dat het er bij autonoom rijden niet om gaat werkgelegenheid te laten verdwijnen. Ook in de toekomst zal er veel vraag zijn naar bekwame chauffeurs en logistiek dienstverleners. De handel en de wereldbevolking blijven groeien, dus geldt dat ook voor het goederenvervoer. Autonoom rijden en digitalisering zorgen alleen dat dit nog transparanter en efficiënter verloopt.

Volvo Ocean Race 2018

Hieronder een sfeerverslag in beeld van de dag op en rond het water in het race village van ’s werelds grootste zeilwedstrijd Volvo Ocean Race die zondag 24 juni in Den Haag finishte waarna een week vol festiviteiten plaatsvond. Er werd onder meer een kijkje genomen in de boatyard. In dit reizende distributiecentrum vindt het onderhoud van de boten plaats. Duidelijk werd dat sinds de teams in identieke boten varen het onderhoud, en dus ook de logistieke kosten, drastisch zijn teruggebracht. Tot slot mocht een rib experience op zee op deze zonnige dag niet ontbreken.

Foto's

Reageer op dit artikel