nieuws

Uber trekt stekker uit project zelfrijdende trucks

Distributie 517

Uber trekt stekker uit project zelfrijdende trucks

Uber stopt met de ontwikkeling van een autonoom rijdende vrachtwagen. Het tech- en taxibedrijf wil zich in plaats daarvan focussen op zelfrijdende auto’s voor personenvervoer. Dat heeft het hoofd van de afdeling bij Uber die zich bezighoudt met autonoom rijdende voertuigen laten weten.

Door de overname van start-up Otto in 2016 en met de introductie van Uber Freight mei vorig jaar probeerde het techbedrijf een ingang te krijgen te krijgen op de Amerikaanse logistieke dienstverleningsmarkt. Uber Freight doet dat naar behoren. Dat gaat goed wat betreft Uber Freight, maar uit het project rond autonome trucks trekt Uber nu de stekker.

Autonome trucks voor lange afstanden

Eerder dit jaar presenteerde het techbedrijf overigens nog plannen om autonome trucks op lange afstanden in te zetten en door mensen bestuurde voertuigen in te zetten in stedelijke en regionale distributie.

 

Lees ook:

Zelfrijdende Uber-truck vervoert 50.000 blikjes bier

Otto-oprichter stal bedrijfsgeheimen

Otto werd opgericht door voormalig Google-medewerker Anthony Levandowsky, die later de spil werd in een rechtszaak tussen Uber en Google. Levandowsky zou bij zijn vertrek bij Google, dat ook aan een zelfrijdende auto werkte, bedrijfsgeheimen hebben gestolen. De bedrijfsgeheimen zouden door de overname van Otto in handen zijn gekomen van Uber. In februari schikten de twee bedrijven in een rechtszaak.

 

Lees ook:

Truck rijdt 2 uur autonoom zonder ingreep

 

Nieuwe technologie zelfrijdende vrachtwagens

Levandowsky heeft na zijn ontslag bij Uber een nieuwe start-up, Kache.ai, opgericht, die zich bezighoudt met technologie voor zelfrijdende vrachtwagens. De ontwikkeling van technologie voor zelfrijdende auto’s van Google opereert sinds eind 2016 zelfstandig onder de naam Waymo, dat net als Google onder moederbedrijf Alphabet valt.

Reageer op dit artikel