nieuws

Mandersloot: ‘IT-landschap volledig op de schop genomen’

Distributie 1738

Mandersloot: ‘IT-landschap volledig op de schop genomen’
Henri Groothuis geeft inzicht in IT-veranderingen bij Mandersloot

Stilstaan of doorgroeien? Besloten werd tot het laatste bij Mandersloot. Die beslissing vereiste wel het volledig op de schop nemen van het IT-landschap bij de logistiek dienstverlener in Scherpenzeel. Inmiddels, twee jaar later, zijn ERP/TMS, planningsoftware en nog een aantal applicaties vervangen. Mandersloot hield open huis en vertelde welke stappen het heeft gezet.

Uiteraard waren er een paar hele goede redenen om de IT-vernieuwing bij Mandersloot in gang te zetten. De ondersteuning voor de gebruikte ERP-software zou stoppen. AccountView werd als ERP annex TMS ingeruild voor het TMS NaviTrans van Rainbow Solutions, gebaseerd op Microsoft Dynamics NAV. “We hadden te maken met een situatie waarin onze systemen de groei van het bedrijf niet meer ondersteunden. We zijn ondanks de crisis immers flink blijven doorgroeien”, vertelt Henri Groothuis, IT & Office manager bij de onderneming. Alles bij elkaar werd een nieuw TMS uitgerold, aanvullend business intelligence applicatie ORD van Ortec geïntroduceerd, Transics boordcomputers gekoppeld, LogisticPlanet portal in gebruik genomen en Bexter ladingdrager beheersoftware toegevoegd aan het nieuwe IT-landschap

‘Serviceverlening kwam in gevaar’

“Omdat het oude IT-platform niet mee kon met de groei, kwam onze serviceverlening in gevaar. Doorgroeien was gewenst, dus werd het tijd voor wat anders. Stilstand is achteruitgang”, aldus Groothuis. “We waren bijvoorbeeld niet in staat om mee te gaan met een initiatief als TransFollow (digitale vrachtbrief).” Overstappen naar een standaard platform, het kunnen optimaliseren van processen, schaalbaarheid, flexibiliteit en makkelijk samenwerken met partners waren aspecten waar het nieuwe IT-landschap toe moest leiden.

Complete harttransplantatie bij Mandersloot

‘Ietwat ambitieus’, was de omschrijving die Groothuis zelf aan het project geeft. Het verschuiven van de oorspronkelijke go-live deadline met twee maanden was daar een logisch gevolg van. “Het project had iets weg van een complete harttransplantatie. Goed change management heeft ervoor gezorgd dat we het toch hebben kunnen realiseren. Ik denk dat we trots mogen zijn op het resultaat. Stel dat er nu een bom valt, dan zijn we hooguit vijftien minuten aan data kwijt voor we verder kunnen.

Géén uitgebreid RFI-traject

Opvallend bij de zoektocht naar een nieuwe TMS-leverancier was de wens om géén uitgebreid RFI-traject te doorlopen. Groothuis: “We hebben meer waarde gehecht aan wat we nu werkelijk wilden aanschaffen en in hoeverre we op het vlak enthousiasme een klik hadden met de leverancier.” De keuze voor de mogelijkheid tot internationale ondersteuning voor zowel het TMS als de planningsoftware speelde eveneens een rol bij de selectie van de leveranciers. Mandersloot is op 2 januari 2018 live gegaan met het nieuwe IT-landschap, zonder schaduw te draaien. Groothuis: “Dat betekende dat iedereen direct anders moest denken en werken. Schaduw draaien was nooit echt een optie, dat zou teveel tijd en energie kosten van onze medewerkers.

Lagere werkdruk

Volgens de IT & Office manager zijn de eerste resultaten van de IT-verandering al zichtbaar. De opgezette control tower biedt dashboards die duidelijk aantonen welke activiteiten goed lopen en welke aandacht vergen. “De werkdruk is ook duidelijk minder hoog. Het werkplezier is terug. Dat was door de gestegen werkdruk in de afgelopen jaren wat afgenomen.” De veranderingen hebben geleid tot meer uniformiteit in werkzaamheden onder het personeel. De verschillen tussen de diverse landen waar Mandersloot aanwezig is, zijn kleiner. “De planning is nu ook efficiënter. Maar we zijn er nog niet. Dit was fase één, we gaan nu op naar het volgende niveau.” Voor de toekomst staan het mogelijk maken van groei, beter cost- en profit management, lane optimalisatie, een charter portal en het maximaliseren van de beladingsgraad op de agenda.

Meer data en slimmer werken

Met het oog op de toekomst deden ook leveranciers Rainbow en Ortec nog een duit in het zakje. TMS-provider Rainbow gaf aan dat logistiek dienstverleners de focus zouden moeten leggen op het nog sneller dan nu duidelijk hebben wat in een klantrelatie goed gaat en wat niet. De leverancier ziet eveneens een groeiende behoefte aan data, bijvoorbeeld voor accurate temperatuurregistratie. Data delen via de cloud en uniformering van documenten/gegevens, zoals transportopdrachten bevordert het makkelijker uitwisselen van data. Bij de presentatie van Ortec lag de nadruk op slimmer werken. De IT-leverancier ziet een grote rol weggelegd voor geavanceerdere forecasting tools, die bijvoorbeeld bij het plaatsen van een order al een suggestie doen voor het eveneens bestellen van artikelen die de beladingsgraad kunnen verhogen. Ook verwacht Ortec dat de logistieke sector software gaat omarmen die zelflerend is én zich continu aanpast aan veranderingen in een netwerk.

TruckTinder

Robbert Janssen van TNO sloot het Mandersloot-event af door een inkijkje te geven in de wereld van truck platooning. Zelfrijdende trucks komen snel dichterbij, stelt Janssen: “Binnen de EU streven truckfabrikanten ernaar dat in 2023 truck platooning commercieel beschikbaar is.” Onder de samenwerkingsnaam Ensemble werken fabrikanten inmiddels samen om een standaard te ontwikkelen voor het uitwisselen van data tussen trucks van verschillende leveranciers. Het rijden op basis van truck platooning zal zich volgens Janssen vooral richten op buiten- en snelwegen. “Rijden in binnensteden is te complex, daar is de chauffeurscomponent nog te groot.” Hij voorspelt ook dat er TruckTinder platformen zullen ontstaan, bijvoorbeeld voor het vormen van ad-hoc platoons. “Daarvoor zijn partijen nodig die controleren welke voertuigen in netwerken daadwerkelijk kunnen platoonen en welke combinatie er zijn te maken. Maar ik zie de ontwikkeling wel die kant op gaan.”

Foto's

Reageer op dit artikel