nieuws

DPD dringt CO2-uitstoot met 11,2 procent terug

Distributie 1120

DPD dringt CO2-uitstoot met 11,2 procent terug

DPD bezorgde in 2017 1,1 miljard klimaatneutrale bezorgingen. Ook op het gebied van uitstoot maakt de pakketbezorger stappen.

DPD loopt naar eigen zeggen op kop als het gaat om vrijwillige CO2-compensatie. Ondanks dat het pakketvolume in 2017 met 10 procent groeide, heeft het bedrijf haar actieve CO2-emissiereductie weten te handhaven. De CO2-uitstoot daalde met 1,6 procent ten opzichte van 2016 en met 11,2 procent ten opzichte van de start in 2013.

In 2017 kwam DPD tot haar volgende CO2-reductiedoel via een Sciences Based Targets-initiatief. Ook de ontwikkeling van diensten zoals Predict draagt bij. Dat zorgde voor een uitstootvermindering tijdens de lastmile van 4 procent.

Klimaatneutrale bezorging zonder extra kosten

DPD streeft ernaar om klimaatneutraal te bezorgen zonder extra kosten voor de klant. De belofte van klimaatneutraalheid van DPDgroup is onderdeel van het DrivingChangeTM-programma en leunt op drie met elkaar in verband staande principes:

  • Het nauwkeurig meten van de eigen CO2-voetafdruk.
  • Het verminderen van de eigen uitstoot, ondersteund door een intern koolstoffonds, het gebruik van voertuigen met alternatieve brandstoffen en brandstofzuinig rijgedrag, het optimaliseren van routes en het maximaliseren van het laadvermogen van het wagenpark. Verder heeft de toevoeging van 2000 voertuigen die voldoen aan de Euro 6-norm gezorgd voor een verlaging van de gemiddelde leeftijd van het wagenpark tot onder de 5 jaar.
  • Compensatie door investeringen in 7 duurzame en schone energieprojecten die voldoen aan de strengste normen op de markt.

Lees ook: DPD komt met service brievenbusbezorging

Ter ondersteuning van stedelijke logistieke projecten zijn alle Europese business units van DPD gestart met maatwerkinitiatieven voor stedelijke logistiek. “Dat doen we door onder andere nieuwe stedelijke locaties op te nemen en te kiezen voor alternatieve transportopties met lagere CO2-uitstoot”, aldus Eric Dietz, ceo van DPD Nederland. “Dit is een cruciale stap om nog meer bij te dragen aan het terugdringen van vervuiling en verkeersopstoppingen in stadscentra. En wij vinden dat onze klanten hier niet extra voor hoeven te betalen.”

Reageer op dit artikel