nieuws

TNO en DPD werken aan slimme pakketbezorging

Distributie 1933

TNO en DPD werken aan slimme pakketbezorging

Technologische vernieuwing moet sneller naar een hoger plan vinden TNO en DPD. Beide partijen hebben elkaar gevonden op innovatie met betrekking tot voertuigtechnologie, data-analytics, robotisering en automatisering.

Concreet gaan ze aan de slag met het Solid project (Self- Organising Logistics in Distribution) waarin behalve DPD en TNO ook diverse gemeenten, vier universiteiten, PrimeVision en TKI Dinalog gezamenlijk experimenteren om het pakketbezorgingssysteem ‘zelforganiserend’ te laten verlopen. “Het idee is dat een pakketje zelf in staat is om (kleine) beslissingen te nemen in zijn bezorgproces en zijn eigen weg kan vinden naar zijn bestemming”, stelt Bob Bruinenberg namens DPD.

Het project Solid, gebaseerd op het Physical Internet principe)  is het eerste voorbeeld van de nu aangekondigde samenwerking tussen TNO en DPD; dat start in 2018. Nicolien Hendrickx, senior business developer bij TNO sluit niet uit dat meer partijen zullen aanhaken. “Als anderen willen aanhaken, kunnen ze mij benaderen.” Ook sluit ze niet uit dat het Solid project leidt tot een koppeling met automatisering waardoor een pakket automatisch kan worden bezorgd door een zelfrijdend voertuig. Dit principe test VIL momenteel in het Belgische Mechelen. 

 

Lees ook
Physical Internet kan e-commerce helpen stroomlijnen

 

Het project Solid bestaat uit vier concrete casussen in het pakketbezorgingssysteem. In de eerste casus wordt geëxperimenteerd met het dynamisch plannen van bezorgingsgebieden. In de tweede casus wordt lokale intelligentie toegevoegd waardoor de handling tijdens het inladen van de bestelbussen wordt verminderd, middels het projecteren van de locatie in de bestelbus en foto’s van de pakketten op een device. Bij de derde casus wordt geëxperimenteerd met het herplannen van de routes op basis van gegevens van ontvangers. De vierde casus richt zich op de vraag op welke wijze lokale intelligentie van een goed presterende chauffeur beschikbaar voor anderen gemaakt kan worden.

pakketbezorging

Paul van den Avoort

“Dit partnership verkort de time to market van innovaties”, verzekert Paul van de Avoort. Hij is directeur Mobility, Logistics & Smart Cities bij TNO. “We kunnen versneld innovaties in de praktijk toetsen en vervolgens in één moeite door ontwikkelen en implementeren door een kundige marktleider als DPD. Al doende leren we en sturen we bij. Het is vooral van belang om te beginnen, zodat de markt op een verantwoordelijke manier de wensen van de consument kan blijven vervullen. Met de gezamenlijke innovatieagenda en de samenwerking kunnen we bestaande kennis eenvoudiger inzetten en de huidige uitdagingen op het gebied van mobiliteit en verstedelijking het hoofd bieden.”

Eric Dietz, CEO bij DPD Nederland: “Als gevolg van de groei van e-commerce en vraag naar bezorgingen, neemt de markt van pakketbezorging een steeds grotere vorm aan. Dat heeft invloed op de maatschappij én op het milieu. Denk aan uitstootgassen in dichtbevolkte steden. Dit vraagt om innovatieve oplossingen en een toepassing van nieuwe technologie. Dit vergt innovatie in de sector en om dit te versnellen zoeken we wegen binnen en buiten onze organisatie. Onze ambitie is om het leven in en rond steden te verbeteren. De samenwerking met TNO zorgt voor een stroomversnelling en helpt ons deze ambitie te realiseren.”

 

Reageer op dit artikel