nieuws

Opnieuw vertraging voor containerterminal Bergen op Zoom

Distributie 1949

Opnieuw vertraging voor containerterminal Bergen op Zoom
Van links naar rechts: Arn van der Vorst (MCT), wethouder van Bergen op Zoom Ad Coppens en Toon Meeus (directeur Meeus Groep) tekenden vorig jaar november een overeenkomst voor de e realisatie van een nieuwe buitendijkse containerterminal. Vertraging dreigt nu natuurverenigingen naar de rechter zijn gestapt. Die besloot onlangs om een uitspraak in de zaak uit te stellen.

De komst van een nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom is vertaagd. Natuurorganisaties zijn naar de rechtbank in Den Bosch gestapt die onlangs besloot om een uitspraak in de zaak uit te stellen.

Reden is dat de rechtbank een Europese uitspraak wil afwachten over het Nederlandse stikstofbeleid. De uitstoot van stikstofdioxide speelt een rol bij de containerterminal vanwege de vrachtwagens die straks aan- en afrijden voor het laden en lossen van containers, meldt dagblad BN De Stem. De vraag is of het zogeheten Programma Aanpak Stikstof, bekend als PAS-regeling, wel voldoet aan de Europese regels. De Raad van State wil op dat punt duidelijkheid van het Europese Hof en de rechtbank Den Bosch wacht de uitkomst van die procedure af.

Natuur- en milieuorganisatie eisen natuurcompensatie

Hoe lang dat gaat duren, is volstrekt onduidelijk. Volgens de twee bezwaarmakende natuur- en milieuorganisaties is er nog steeds niets geregeld over noodzakelijke natuurcompensatie en laat de gemeente Bergen op Zoom al jaren na om hierover te overleggen met beide organisaties.

Ontwerp containerterminal loopt vertraging op

Ondertussen duurt het ook langer dan gepland om een ontwerp te maken voor aanleg van de terminal in de logistieke hotspot West-Brabant, zegt directeur Arn van der Vorst van Markiezaat Container Terminal BV (MCT) tegen BN DeStem. Een ingenieursbureau is in de arm genomen om met waterschap Brabantse Delta een plan te maken. “Daar zijn we alweer langer mee bezig dan gewenst”, zegt Van der Vorst tegen de krant. Zolang er nog geen overeenkomst is met het waterschap, heeft MCT -onderdeel van de Meeus Groep – weinig last van het juridische getouwtrek. “Maar zodra het plan er ligt, hebben we ineens veel haast”, stelt Van der Vorst.

MCT betaalde 1 miljoen euro voor de grond

Vorig jaar november bereikten gemeente en MCT een akkoord over de grondtransactie voor de nieuwe containerterminal die gerealiseerd moet worden op een perceel van 25.830 vierkante meter. De logistiek dienstverlener betaalde voor de grond iets meer dan 1 miljoen euro. Planning was toen dat de containeroverslag halverwege 2019 in gebruik genomen kan worden.

PAS-regeling vertraagt nieuwbouwprojecten: Plus en Logistiek Park Moerdijk
De onduidelijkheden rondom de PAS-regeling zorgt er voor dat meer logistiek vastgoed projecten vertraging oplopen. Vorig jaar oktober werd bekend dat de bouw van het geautomatiseerde distributiecentrum van Plus op logistiek bedrijvenpark Medel in Tiel vertraging gaat oplopen doordat milieuorganisaties bij de Raad van State protesteerden tegen de toepassing van deze regeling, die het mogelijk maakt voor bedrijven om meer stikstof te laten neerslaan in een beschermd natuurgebied, dan volgens de norm is toegestaan. Mogelijk is PAS in strijd met Europese regels. Daartoe heeft de Raad van State advies gevraagd bij het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. Het kan tot wel twee jaar duren voordat deze instantie hierover een besluit heeft genomen. Tot die tijd zou Plus dus niet mogen bouwen. Ook de realisatie van het omstreden Logistiek Park Moerdijk (LPM) dreigt wederom vertraging op te lopen door deze PAS-regeling doordat het hoogste beroepsorgaan pas een uitspraak wil doen over de realisatie van het bedrijventerrein als de onduidelijkheden rondom deze regeling zijn weggenomen. Gevolg is dat het nog één tot twee jaar gaat duren voordat er een oordeel is geveld over LPM.

 

Reageer op dit artikel