nieuws

Emissievrij de stad in – truckmerken presenteren opties

Distributie 2122

Welke opties bieden truckfabrikanten of truckombouwers om emissievrij de stad in te kunnen rijden in 2025? De update emissievrije stadslogistiek in de Rai in Amsterdam, onder aanwezigheid van diverse verladers en vervoerders, bood soelaas in het woud aan mogelijkheden.

Emissievrij de stad in – truckmerken presenteren opties
Emoss produceert elektrische aandrijflijnen en heeft al 300 voertuigen wereldwijd geëlektrificeerd.

De urgentie voor emissievrij transport in de stad wordt nu toch echt langzaam duidelijk. Truckfabrikanten merken dat ook en haken hier zonder uitzondering op aan. “Er is een kantelpunt in de industrie merkbaar, er zijn meer opties dan alleen diesel”, aldus Wijnand de Geus, secretaris afdeling auto’s van RAI Vereniging en dagvoorzitter van de bijeenkomst in Amsterdam. Rob Aarse deelmarktsecretaris van TLN vult hem aan: “We hebben allemaal hetzelfde belang, de discussie zit nu meer in het tempo waarmee de veranderingen doorzetten. Het komt niet snel als we niet samenwerken.”

EcoChamps

In het Europese project EcoChamps, waarvan de uitkomsten met de aanwezigen werd gedeeld, hebben truckfabrikanten gezamenlijk stappen gezet als het gaat om het standaardiseren van technologie voor schonere voertuigen. Gekeken is of er uniforme onderdelen voor de hele industrie kunnen worden ontwikkeld, zoals stuurpompen, batterijen of compressoren. Gedurende het project zijn vijf voertuigen gebouwd waarbij verschillende componenten van verschillende fabrikanten zijn gebruikt om zo tot een businesscase te komen voor hybride voertuigen. Het doel daarbij is om de efficiency van de aandrijflijn met 20 procent te verbeteren, met een meerprijs van maximaal 10 procent meer dan een dieseltruck. Er is onder meer een truck gebouwd op basis van een DAF XF, een kleinere truck op basis van een Fuso Canter, een bus, een Iveco daily is er omgebouwd en een personenauto.

Terugwinnen elektriciteit uitlaatgassen

De truck van DAF is voorzien van een elektromotor afkomstig van BMW, met een accupakket van Samsung. Hiermee kan de vrachtwagen in stedelijk gebied elektrisch rijden en eenmaal op de snelweg overschakelen naar diesel. De truck is voorzien van een systeem voor het terugwinnen van elektriciteit uit de uitlaatgassen die weer wordt teruggegeven aan de accu’s.

 

Lees ook: Volvo Trucks troeft Tesla af met volledige elektrische truck 

 

 

‘Geluid is het nieuwe asbest’

Alle grote truckfabrikanten DAF, Mercedes, MAN, Volvo, Scania en truckombouwers Ginaf Durable, E-trucks Europe, Wierda, VDL en  Emoss mochten in twintig minuten aangeven wat hun toekomstvisie is op stadsdistributie met daarbij uitleg hoever ze met hun producten zijn. Resumerend staat elektrificatie met stip bovenaan bij alle partijen. Ook lopen er diverse HVO projecten en is CNG/LNG ook nog altijd volop in beeld. Verder zijn trucks in de toekomst connected, klaar voor autonoom rijden, stil en emissievrij. Walther Ploos van Amstel werd door De Geus gevraagd naar zijn visie op de dag: “Techniek is geen probleem dat is duidelijk, maar wat ik wel mis vandaag is het platformdenken, het breder kijken. Hoe zit het met de connectiviteit richting de planning van verladers?” Naast technologische oplossingen roept Ploos van Amstel uitdrukkelijk op om ook naar de logistiek in de stad te kijken, de transportplanningen én naar veiligheid en geluid. Want zo zegt hij: “geluid is het nieuwe asbest in steden”.

Vierluik zero emissie

In de mei editie van Logistiek Magazine wordt in een vierluik nader ingegaan op de zero emissie visie die tijdens de bijeenkomst in Amsterdam door de vier grootste in Nederland vertegenwoordigde truckmerken werd toegelicht: DAF, Mercedes, Volvo en Scania.

Lees ook: Topsector Logistiek krijgt extra geld voor duurzaam transport

Foto's

Reageer op dit artikel