nieuws

Bezorgkosten en retourvoorwaarden leidend voor online consument

Distributie 2562

Online consumenten maken de keuze voor een webwinkel vooral op basis van de bezorgkosten en retourvoorwaarden. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van PostNL onder meer dan 1.000 consumenten. 

Bezorgkosten en retourvoorwaarden leidend voor online consument
Het onderzoek van PostNL en Direct Research laat zien dat consumenten vooral meer grip willen op het moment waarop een pakketje wordt geleverd.

De bezorgkosten zijn voor 38 procent van de ondervraagde consumenten een belangrijk selectiecriterium, gevolgd door de retourvoorwaarden met 31 procent. Duidelijke informatievoorziening en een korte bezorgtermijn geven voor 18 procent van de consumenten de doorslag.

Retouren

Bij het retour sturen willen consumenten (74 procent) de mogelijkheid hebben om het pakket af te leveren op een bemande locatie. 65 procent wenst een melding te ontvangen wanneer de retour is aangenomen en 54 procent van de consumenten ontvangt graag informatie over de terugbetaling. Een overgrote meerderheid van de consumenten (84 procent) geeft aan dat gratis retourzendingen een doorslaggevende reden zijn om te kiezen voor een webwinkel.

Grip op levering

Een korte bezorgtermijn heeft de voorkeur, maar het merendeel (55 procent) van de consumenten vindt het geen probleem om langer te wachten op hun pakket, als de bezorgingkosten daardoor omlaag gaan. Het onderzoek laat ook zien dat consumenten vooral meer grip willen op het moment waarop een pakketje wordt geleverd. Zo heeft 70 procent de behoefte om aan te geven dat pakketten altijd in een bepaald dagdeel bezorgd moeten worden. Ook wil 70 procent van de consumenten gebruik maken van de optie dat pakketten tegelijk bezorgd kunnen worden.

Bekijk de infographic.

Reageer op dit artikel