nieuws

Papierloos transport in Benelux is een feit

Distributie 4321

Papierloos transport in Benelux is een feit
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Milieu) krijgt van BAS Logistics-chauffeur, Marcel Spitters, tekst en uitleg over de digitale vrachtbrief. In de Benelux start vandaag officieel een driejarige proef met de digitale nieuwsbrief.

Papieren vrachtbrieven in de Benelux behoren tot het verleden. Transportbedrijven en hun opdrachtgevers kunnen in de drie landen vanaf vandaag de digitale vrachtbrief gebruiken. Als het aan de minister van Infrastructuur & Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, ligt wordt de applicatie in de hele EU uitgerold. Het betreft in de Benelux vooralsnog een proef die 3 jaar duurt.

4,5 jaar nadat het digitale platform TransFollow het levenslicht zag, start de eerste praktijkproef. Minister Van Nieuwenhuizen (foto midden) kreeg vanochtend bij logistiek dienstverlener BAS Logistics in Etten-Leur een uitgebreide demonstratie van de digitale vrachtbrief voordat ze naar Brussel afreisde om samen met haar Belgische en Luxemburgse collega’s het officiële startsein te geven voor een meerjarige proef in de Benelux.

Brief past in interne digitale markt streven

Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur & Waterstaat denkt groter. Ze hoopt dat met deze proef ook andere landen gebruik gaan maken van de digitale vrachtbrief. “Dit initiatief past perfect in het streven van de Europese Commissie naar een digitale interne markt. Mijn doel is dat straks in heel de Europese Unie gebruik wordt gemaakt van deze digitale vrachtbrief, want toepassing levert op alle fronten voordeel op. Ik wil de digitale vrachtbrief daar ook op de agenda laten zetten. Dit is de toekomst en ik wil dit initiatief graag promoten in Brussel ondanks dat ik mij realiseer dat het nodige tijd zal kosten voordat het overal is ingevoerd. Het moet nu echt gaan vliegen buiten Nederland.”

 

Voordelen digitale vrachtbrief

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow. Kostenbesparing, veiligheid en minder fouten zijn volgens de initiatiefnemers (TLN, evofenedex en Beurtvaartadres) de grootste voordelen van TransFollow. Arthur van Dijk, voorzitter TLN: “Een schoolvoorbeeld van innovatie, waar de hele Europese logistieke sector zijn voordeel mee kan doen. Met deze proef kunnen we dat laten zien aan de rest van Europa. Met de digitale vrachtbrief kunnen we onze positie in de snel veranderende internationale logistieke ketens versterken.”

Kostenreductie

Met de overstap naar de digitale vrachtbrief (ook wel e-CMR genoemd) besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers per vrachtbrief 4,50 euro. “Per jaar bespaart dit alleen al 180 miljoen euro aan administratieve rompslomp voor het Nederlandse bedrijfsleven. Bovendien scheelt het op jaarbasis ook 600 vrachtwagens vol met papier in Nederland. Ga je kijken naar Europa dan gaat het om honderden miljoenen aan papieren vrachtbrieven op jaarbasis dan gaat het om een substantiële besparing en minder rompslomp”, stelde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vanochtend tijdens een kort gesprek met de pers bij BAS Logistics.

 

Veiligheid en foutenreductie

Bovendien wordt de kans op fouten verkleind. De leesbaarheid van handschriften is ook geen probleem meer. De opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur kunnen via track & trace hun zending volgen. De applicatie kan ook erger voorkomen in geval van ongelukken. De VVD-minister liet vanochtend in gesprek met de pers ook weten dat ze vooral gecharmeerd is van dit laatste aspect. “Hulpdiensten kunnen dankzij de digitale vrachtbrief gemakkelijker achterhalen welke lading een vrachtwagen vervoert. Als zij moeten uitrukken voor een calamiteit hebben ze zo op afstand al snel inzicht of er bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen worden vervoerd.”

Andere Europese landen

Met de proef, die 3 jaar duurt, testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Van Nieuwenhuizen liet vanochtend weten dat ze binnenkort overleg zal voeren met haar Duitse collega over de digitale vrachtbrief. “Ik ga hem proberen te interesseren voor dit initiatief vooral ook omdat veel vrachtverkeer via Duitsland ons land binnenkomt. Daarnaast zal ik de digitale vrachtbrief ook onder de aandacht brengen bij verantwoordelijk EU-transportcommissaris Bulc.”

Frankrijk-Spanje

De Benelux heeft niet de primeur. Tussen Frankrijk en Spanje is de digitale vrachtbrief al langer toegestaan en ook binnen Nederland en Luxemburg. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Van Nieuwenhuizen: “Vandaag is een hele mooie stap om de brief in Benelux verband te testen en te laten zien dat het werkt. Ik denk ook dat we als Benelux het voortouw hierin kunnen nemen om andere landen ook zover te krijgen. Dat we daartoe in staat zijn, hebben we in het recente verleden ook aangetoond met de invoering van gratis roaming dus ik hoop dat dit een volgend mooi voorbeeld is waarin de Benelux laat zien dat het voorop loopt waar het gaat om digitalisering.”

Reageer op dit artikel