nieuws

Provinciale Staten geeft groen licht voor Rail Terminal Gelderland

Distributie 3265

Provinciale Staten geeft groen licht voor Rail Terminal Gelderland

De provincie Gelderland is akkoord met de realisatie van de Rail Terminal Gelderland (RTG). Een meerderheid van de partijen in Provinciale Staten heeft toestemming gegeven voor de eerste 5 miljoen euro voor deze containeroverslaglocatie aan de Betuweroute.

De Railterminal Gelderland moet het bedrijfsleven in de regio toegang verschaffen tot het Europese goederenspoor. Met de terminal hoopt het provinciebestuur dat bedrijven hun distributiecentra sneller in Gelderland vestigen. Lidl en Heinz/Nabuurs hebben al een distributiecentrum gevestigd niet ver van de locatie waar de containerterminal moet worden gerealiseerd.

Minder vrachtverkeer op A15

Volgens de provincie Gelderland is de railterminal belangrijk voor de economie en werkgelegenheid. Ook hoopt de provincie dat er door de terminal minder vracht over de A15 zal worden vervoerd. Het vervoer van goederen over het spoor is milieuvriendelijker dan vervoer over de weg, benadrukt gedeputeerde Bea Schouten.

Valburg meest logische locatie

Met de terminal wil de provincie Gelderland eindelijk profijt halen uit de de Betuweroute. Er ligt al een container uitwissel punt bij Valburg met een groot deel van de infrastructuur voor het rangeren van containertreinen. Dit is daarom volgens de provincie de meest logische plek langs de Betuweroute om een railterminal aan te leggen.

Terminal levert extra banen op

De logistieke sector is volgens de provincie ook blij met het besluit. Gecombineerd vervoer over spoor, weg en water maakt de provincie aantrekkelijk voor bedrijven om zich te vestigen of te blijven. Dit levert banen op. Logistieke hotspots als Venlo en Tilburg zagen het aantal Europese distributiecentra al eerder sterk groeien door de multimodale combinatie vervoer over spoor, weg en water.

BCTN kritisch over railterminal plan

Eerder was BCTN directeur Joop Mijland erg kritisch over de plannen. Hij stelde dat de railterminal een duur prestigeproject is, gebaseerd op staatssteun. De provincie zou hier geen tientallen miljoenen euro’s in moeten steken, stelde Mijland, die directeur is van de Nijmeegse overslagterminal BCTN die aan de Waal is gevestigd.

Totale kosten rond de 43 miljoen euro

Omroep Gelderland meldt afgelopen woensdag dat de totale kosten van het overslagpunt op 43 miljoen euro worden geraamd. Dit bedrag wordt niet alleen door de provincie betaald. De 5,1 miljoen euro die nu is gereserveerd, is bedoeld voor verdere uitwerking van de plannen en voor het aankopen van grond. De verwachting is dat ook het Rijk en de Europese Unie bijdragen. Ook de exploitant (DERT, red.) steekt er geld in. De betrokken partijen willen in het voorjaar van 2018 een plan voor de financiering klaar hebben.

Reageer op dit artikel