nieuws

Coop bevoorraadt winkels in Rotterdamse binnenstad elektrisch

Distributie 1880

Supermarktketen Coop Supermarkten gaat zijn winkels in de Rotterdamse binnenstad voortaan ‘100 procent elektrisch bevoorraden’. Het supermarktbedrijf wil hiermee volgens eigen zeggen een bijdrage leveren aan het Green Deal 010-programma in de Maasstad.

Coop bevoorraadt winkels in Rotterdamse binnenstad elektrisch
12-12-2017 Rotterdam Coop Supermarkten bevoorraadt haar Coop Vandaag-winkels in Rotterdam 100% elektrisch. Coop wil bijdragen aan Green Deal 010. Dit programma heeft een duidelijk doel: geen uitstoot meer door transport en logistiek in de binnenstad van Rotterdam in 2020. Met deze pilot onderzoekt de supermarktorganisatie nieuwe mogelijkheden van elektrisch bevoorraden in de binnensteden. Foto: Guido Benschop

Met de vandaag aangekondigde pilot wil Coop onderzoek doen naar nieuwe mogelijkheden van elektrisch bevoorraden in binnensteden. De proef is zo ingericht dat vanuit het Coop-distributiecentrum in het Drentse Gieten vanaf deze week vier keer per week een bakwagen met aanhanger van huisvervoerder Bakker Logistiek naar een ontkoppelpunt rijdt aan de rand van Rotterdam.

Stil en schoon bevoorraden

Daar wordt de verwisselbare laadbak overgeplaatst op een elektrische vrachtwagen van transportbedrijf Breytner, specialist op het gebied van elektrisch vervoer. Met deze truck worden vervolgens de Coop Vandaag-winkels in de Rotterdamse binnenstad stil en schoon bevoorraad.

Coop: winkels emissieloos bevoorraden

Coop wil tijdens de pilot een beeld krijgen welke mogelijkheden er bestaan om een deel van zijn winkels voortaan zero-emissie te bevoorraden. Met het Green Deal programma streeft de landelijke overheid naar emissie-neutrale leveringen in 2025. Tegen die tijd wil de supermarktketen klaar zijn om al zijn winkels in de binnensteden in Nederland emissieloos te kunnen bevoorraden.

Luchtvervuiling en geluidsoverlast terugdringen

Volgens Coen Worst, Manager Transport bij Coop, geeft de gekozen opzet van dit project de supermarktketen de mogelijkheid om winkels duurzaam te bevoorraden en zo de luchtvervuiling en geluidsoverlast in drukbevolkte gebieden terug te dringen. “Breytner (dat als eerste bedrijf in Nederland de elektrische Semi-truck bij Tesla bestelde, red,) heeft de kennis en expertise om toekomstbestendige en schone distributie te leveren. Zij vormen dus de ideale partner om deze innovatie mee te testen. Samen met hen en onze vaste vervoerder Bakker Logistiek maken we zo ’t verschil in de binnenstad”, aldus Worst.

Doorbraak in actieradius discussie

Volgens Marie-José Baartmans, eigenaar van Breytner, laat Coop met de gekozen oplossing zien dat lange afstand en elektrische transport met elkaar zijn te combineren. “Ondanks dat zij vanuit Gieten opereren, weten ze met dit hybride concept hun winkels elektrisch te bevoorraden. Hiermee doorbreekt Coop de langlopende discussie over een te kort aan actieradius bij elektrische trucks en is ze de eerste supermarkt die hier actief mee aan de slag is gegaan.”

Reageer op dit artikel