nieuws

Transportprijzen stijgen extreem hard door gebrek aan laadcapaciteit

Distributie 5005

De capaciteitsindex en de prijsindex in het Europese wegtransport zijn en blijven op extreme niveaus. Gevolg van deze aanhoudende trend is een laag blijvende laadcapaciteit die zorgt voor steeds hogere transportprijzen.

Transportprijzen stijgen extreem hard door gebrek aan laadcapaciteit

Dat blijkt uit cijfers van vrachtuitwisselingsplatform Transporeon en de analyse die Capgemini hierop uitvoerde. De capaciteitsindex steeg in het derde kwartaal van dit jaar met 2,6 procent naar een indexniveau van 67.4. Vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar is de capaciteitsindex 20,5 procent lager.

Prijsindex stijgt met 7 procent

De prijsindex steeg met 0,6 procent in het derde kwartaal van 2017 (index 101.8). Als dit worden vergeleken met het indexniveau van vorig jaar, dan is volgens de opstellers van de 33e Transport Market Monitor (TMM) de prijsindex gestegen met 7 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2016.

Dieselprijs daalt met 3 procent

De dieselprijs daalde naar een index van 75.3. Deze index is volgens Transporeon en Capgemini 3 procent lager dan het tweede kwartaal van dit jaar. De verwachting is overigens dat in het derde kwartaal van dit jaar de Europese handelsstroom index zal dalen met 5,7 procent in het derde kwartaal.

Hoogste transportprijzen in maand september

In een toelichting op het rapport stelt Erik van Dort, Supply Chain Director bij Capgemini Consulting, dat er zoals gebruikelijk in september een nazomer-dip was qua transportcapaciteit. “Dit jaar was de daling in september nogal scherp en dit heeft geleid tot de hoogste prijzen van het jaar. Gewoonlijk verwachten we dat dit terug zal keren naar een normaal niveau vanaf oktober, maar het wordt interessant om te zien of dit daadwerkelijk het geval zal zijn in de huidige markt.”

Laagste capaciteitsniveau in september

Volgens Oliver Kahrs, Director Strategic Initiatives bij Transporeon, was er in september het laagste capaciteitsniveau sinds januari 2008. “Dit betekent dat de transportprijzen ook zeer hoog zijn. Hoewel de capaciteit lichtjes steeg in het derde kwartaal, daalde de index plotseling in september.”

Dieselprijs gaat stijgen

Kahrs stelt vast dat het moeilijk is te voorspellen of de situatie zal verbeteren in het vierde kwartaal. “Het niveau blijft fundamenteel te laag. De capaciteitsbeperking is een dominant onderwerp in de sector en de dieselprijzen worden niet weerspiegeld in de transportprijzen.” Kahrs verwacht wel dat de prijs van ruwe olie binnenkort zal stijgen als resultaat van globale politieke ontwikkelingen.”

TLN: “bedrijvigheid nog nooit zo hoog”

De bevindingen van Transporeon en Capgemini zijn in lijn met de huidige algehele positieve teneur in de logistiek en transportsector. TLN presenteerde gisteren de resultaten van zijn conjunctuurbarometer. Hieruit blijkt dat de bedrijvigheid in de sector het derde kwartaal van dit jaar het hoogste punt in 11 jaar heeft bereikt en dat omzet-, winst- en prijsniveau ook zijn gestegen. Keerzijde is volgens de branche-organisatie dat het personeelstekort in de sector problematische vormen begint aan te nemen.

Reageer op dit artikel