nieuws

Belgische biertrein: schoolvoorbeeld van ketensamenwerking

Distributie 1882

Belgische biertrein: schoolvoorbeeld van ketensamenwerking

5.000 vrachtwagens minder op de weg door ketensamenwerking. AB InBev, Delhaize maken samen met een logistiek dienstverlener in België de overstap van de weg naar het spoor.

Het is het schoolvoorbeeld van een mooie vorm van duurzame ketensamenwerking: een producent, een verlader, twee vervoerders (weg en spoor) en een onafhankelijk regisseur, die de handen ineenslaan om een modal shift van weg naar spoor te realiseren. Afgelopen zomer reed de trein voor het eerst.

Logistieke dienstverlener initiatiefnemer

De ketensamenwerking komt vooral op het conto van logisitiek dienstverlener Remitrans uit Ninove. Zeven jaar geleden kocht het familiebedrijf de terminal niet ver van de eigen vestiging in Ninove van de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel.

 

summit-ketenregie

Jupiler bier via het spoor

Tot voor kort reden er dagelijks over een afstand van 144 kilometer vrachtwagens tussen Jupille, nabij Luik, en het distributiecentrum voor Fast Moving Consumer Goods van Delhaize in Ninove. Het is de bedoeling de pallets met kratjes Jupiler bier voortaan via het spoor te vervoeren.

 

Biertrein Delhaize

 

De pallets met bier worden geladen op Euroports Inland Terminal in Luik, op een steenworp afstand van de brouwerij van AB Inbev, en vervolgens gaat het per spoor naar de spoorterminal van Ninove.

 

Lees ook
Ketensamenwerking: klein beginnen geeft garantie tot meer succes

 

Daar aangekomen lost Remitrans de pallets en wordt het bier door het transportbedrijf met CNG-gas trucks naar het nabijgelegen distributiecentrum van Delhaize gebracht.

 

Innovatie manier van containervervoer

Een van de mogelijk laad- en losoplossingen die na de aankomst van de biertrein in Ninove werden getoond, is een innovatief concept van het Zwitserse bedrijf Innovatrain. Deze ‘ContainerMover’ is een horizontaal overslagsysteem met bewegende telescoop sledes op een vrachtautochassis, dat binnen enkele minuten een ladingeenheid op een kleine vrachtauto kan plaatsen of er van af kan halen. “Het voordeel van dit systeem is dat een veel duurdere container reachstacker of kraan overbodig wordt. In Zwitserland maakt Coop via dochterbedrijf RailCare al volop gebruik van ons systeem bij de bevoorrading van zijn supermarktfilialen. Ook bij AB InBev en Delhaize is inmiddels interesse in ons systeem”, zegt Nederlandder Pieter van den Bold, managing director van Innovatrain.

 

Drie treinen per week

De bedoeling is in eerste instantie dat een volle trein drie keer per week heen en weer terug (voornamelijk retour leeggoed) gaat rijden. Eenmaal op streek moet dit project zorgen voor 5.000 minder vrachtwagens op het traject Luik-Ninove.

 

Reageer op dit artikel