nieuws

Albert Heijn levert binnen twee uur met ‘Rappie’-dienst

Distributie 1839

Albert Heijn levert binnen twee uur met ‘Rappie’-dienst

Supermarktconcern Albert Heijn start een nieuwe proef met het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen binnen twee uur. Daartoe gaat de marktleider in Rotterdam samenwerken met de bezorgdienst start-up SuperBuddy uit Zwolle. AH noemt de nieuwe dienst Rappie.

Een woordvoerder van Albert Heijn bevestigt dit in De Telegraaf afgelopen woensdag. De proef wordt uitgevoerd bij vier vestigingen in de Maasstad en Albert Heijn heeft er hoge verwachtingen van. “Bij Albert Heijn proberen we altijd eerst iets kleinschalig uit om te kijken of er behoefte aan is, en of het werkt. We hebben voor SuperBuddy gekozen omdat dit bedrijf een goed ontwikkeld technisch platform heeft, zodat we bij gebleken succes kunnen opschalen”, zo wordt een woordvoerder van de supermarktketen geciteerd in de krant. Boodschappen moeten binnen twee uur worden thuisbezorgd tegen een vergoeding van gemiddeld 6 euro.

Startup vond nieuwe financier

SuperBuddy startte in 2015 in Zwolle met het doen van bezorgen van boodschappen door een personal shopper, een zogenoemde Buddy. Vroeg dit jaar vond Superbuddy met participatiemaatschappij PPM Oost een nieuwe financier. Daarna volgde uitrol van de dienstverlening naar Utrecht. In Zwolle kan overigens al langer besteld worden bij Albert Heijn, maar ook bij Jumbo en Ekoplaza, meldt Distrifood.

SupperBuddy wil derde stad toevoegen

Tegen datzelfde Distrifood vertelde mede-oprichter Laurens van Geffen eind april al dat het bedrijf interesse had van vrijwel alle supermarktketens en dat de doelstelling was om later dit jaar een derde stad toe te voegen. “We mikken daarbij op één van de drie grote steden.” Over twee jaar wil de startup uit Zwolle in acht 
steden actief zijn. “We willen uiteindelijk groeien naar zestig steden in Nederland.” Ook wordt naar het buitenland gekeken. “Als we acht steden bedienen, willen we naar het buitenland.” België is volgens hem een logische keuze. “Als je met Ahold praat, praat je ook met Delhaize”, aldus Van Geffen toen tegen Distrifood.

‘Wij maken winst’

Door samen te werken met een partner moet de logistiek van thuisbezorgen winstgevend worden voor supermarkten. In de Telegraaf vertelt Van Geffen dat dit bij Superbuddy anders is. “Wij maken winst. Want Superbuddy heeft geen kosten van eigen winkels, noch van voorraden, noch van vast personeel of vrachtwagentjes.”

Milieuvriendelijke vorm van boodschappen

De bezorgers van Superbuddy doen namens klanten boodschappen in de supermarkt. Van Geffen: “Het grote voordeel is dat je niet langer thuis hoeft te wachten tot de boodschappen worden afgeleverd waar jij dat wilt. Bovendien is het milieuvriendelijk omdat de boodschappen bij je in de buurt en dus op de fiets kunnen worden gedaan.”

Albert Heijn testte eerder snelbezorging

Het is niet voor het eerst dat Albert Heijn een proef doet met het snel bezorgen van boodschappen, meldt Distrifood. Albert Heijn begon in de zomer van 2016 met bezorging van boodschappen binnen één uur in een straal van 15 minuten fietsen rond twee AH-vestigingen in Amsterdam. Binnen de dienst Appie Now werd samengewerkt met het bedrijf Tring Tring. Ook die dienst werkte met personal shoppers, waarbij AH personeelsleden inzette die op dat moment geen dienst hadden.

Reageer op dit artikel