nieuws

Scania XT: het nieuwe gezicht in bouwlogistiek

Distributie 1710

Scania XT: het nieuwe gezicht in bouwlogistiek
Op de beursvloer van Transport Compleet in Gorinchem onthulden managing director Janko van der Baan en sales director Jan de Vries van Scania met een druk op de knop de nieuwe Scania XT.

Truckfabrikant Scania introduceerde tijdens een feestelijke VIP Night op de vooravond van de vakbeurs Transport Compleet de nieuwe Scania constructietruck. De Zweedse truckbouwer vervolgt hiermee de introductie van zijn nieuwe truckgamma die startte in 2016 en nu in het teken staat van bouwvoertuigen.

Vorig jaar, ook tijdens Transport Compleet, presenteerde Scania voor het eerst de Next Generation Scania aan het Nederlandse publiek. Nu een jaar later komt de Zweedse truckbouwer met de nieuwe bouwtruck, de Scania XT. Een truck die in de behoefte moet voorzien van klanten die de zwaarste werkzaamheden uitvoeren, waarvoor de zwaarste eisen gelden in termen van inzetbaarheid, productiviteit en robuustheid.

Met de XT gaat Scania de strijd aan in het bouwsegment. Daarnaast markeert de introductie van de XT-serie ook de start van een gericht offensief van maatwerkoplossingen voor de Europese bouwsector. “We schakelen een tandje hoger in de bouwsector,” aldus Anders Lampinen, Product Director, Scania Trucks. “We hebben de juiste producten, de juiste services en de juiste vakkundigheid – we richten ons er nu op om de positie te evenaren die we in alle segmenten voor voertuigen voor de lange afstanden hebben. De XT-serie van Scania is de perfecte oplossing voor zware omstandigheden en klanten die een oplossing willen waarop ze altijd kunnen bouwen en vertrouwen.”

De presentatie van de Scania XT gebeurde via een live webcast met Scania in Zweden. Bekijk hier het filmpje van de uitzending via de facebookpagina van Logistiek.

Robuuste bumper

Scania introduceert nu de XT, een model dat voor alle cabineversies van de P-, G-, R- en S-cabines gekozen kan worden, ongeacht de keuze van de motor. De basis van de Scania XT is een uiterst robuuste bumper die aan de voorkant van de cabine 150 mm uitsteekt. Het geeft het voertuig een karakteristiek uiterlijk dat zowel kracht als robuustheid uitstraalt. Daarnaast kunnen klanten van de Scania XT kiezen uit verschillende afwerkingsmogelijkheden voor het interieur als het exterieur die een bijdrage leveren aan meer productiviteit en de indruk van onverzettelijke kracht versterken.

Gemaakt voor zware omstandigheden

De bumper biedt een oploophoek van ongeveer 25 graden, afhankelijk van de uitvoering in termen van bandenkeuze en chassis. In combinatie met een beschermplaat en de koplampbescherming heeft de XT-versie een bijzonder robuuste en sterke voorkant die met gemak tegen een stootje of lichte aanrijding kan zonder schade aan de onderliggende constructie op te lopen. In het midden bevindt zich een zeer toegankelijke sleeppen die een capaciteit heeft van 40 ton, wat welkom is als het voertuig een ander voertuig moet lostrekken of zelf assistentie nodig heeft wanneer het volgeladen is.

Lees ook: Scania introduceert nieuwe generatie trucks

Ongeplande uitval voorkomen

“Het XT-model van Scania is echt bedoeld als bouwvoertuig in een serie verschillende uitvoeringen voor verschillende toepassingen die vaak in zeer zware omstandigheden worden ingezet, zowel op de weg als op ruw terrein,” aldus Anders Lampinen. “De situaties waarin ze worden ingezet variëren van slechte wegen tot smalle doorgangen, met daarbij opgeteld de zware omstandigheden die het voertuig moet trotseren, waarbij een paar schrammen en stoten niet meteen een bezoek aan de garage betekenen. Transportbedrijven in de bouwsector hebben niet altijd de marges aan hun kant en ongeplande uitval kan funest zijn voor de portemonnee van zowel het transportbedrijf zelf als voor de aannemer aan wie de transportdiensten verleend worden.”

Maatwerk

Waar bouwvoertuigen in verschillende toepassingen in eerste instantie de meest voor de hand liggende XT-kandidaten zijn, bieden de modulaire systemen van Scania ook potentie om in samenspraak met Scania een oplossing op maat te maken.“Bij Scania laten we de klanten zelf bepalen wat zij als zware uitdaging zien en welke voorzieningen zij daarvoor nodig hebben,” aldus Lampinen. “Het resultaat is dat de voertuigen van het type XT verschillende taken kunnen uitvoeren. Veel transportbedrijven in de bosbouw tekenen het waarschijnlijk tot in detail uit, maar een koper kan er ook voor kiezen een normaal 4×2 gemeentevoertuig met een platform en een hijskraan als XT-versie te bestellen. Het punt is dat het aan de klant is om die keuze te maken.” De keuzevrijheid stopt niet bij de mogelijkheden voor cabines en asuitvoeringen. Het assortiment motoren is ook groot, een Scania XT kan geleverd worden met de nieuwe generaties V8- of 9 liter-motoren, die Scania onlangs geïntroduceerd heeft, tot de zeer zuinige 13 liter-motoren die Scania vorig jaar qua vermogen in drie verschillende uitvoeringen lanceerde en waaraan in het begin van de zomer nog een versie toegevoegd is van 370 pk met Miller nokkenas en SCR voor de nabehandeling van uitlaatgassen.

Lees ook: Scania sluit megadeal met defensie

 

Reageer op dit artikel