nieuws

DAF doet mee aan platooning proef in Engeland

Distributie 1322

Nederlandse truckfabrikant DAF Trucks neemt deel aan een twee jaar durende proef met truck platooning in Engeland. De test wordt geleid door het Britse Transport Research Laboratory (TRL).

DAF doet mee aan platooning proef in Engeland
"Truck platooning is niet het begin van het einde van het vak als vrachtwagenchauffeur. Het ontlast de werkdruk van de persoon achter het stuur", aldus Ron Borsboom, lid raad van bestuur DAF Trucks en verantwoordelijk voor productontwikkeling.

DAF Trucks is samen met onderzoeksinstituut TNO, motorenfabrikant Ricardo PLC en logistiek dienstverlener DHL geselecteerd door het Britse Ministerie van Transport om samen met Highways England ervaring op te doen met truck platooning op geselecteerde routes op het Engelse hoofdwegennet. De eerste platooning DAF test trucks zijn al de komende maanden ingepland voor proeven in het Verenigd Koninkrijk. “DAF vindt het een eer om voor de Britse overheid een bijdrage te mogen leveren aan de door de TRL geleide veldtest met drie platoonende trucks,” aldus Ron Borsboom, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor productontwikkeling bij DAF Trucks.

‘Platooning heeft nog ontwikkeling nodig’

Met de truck platooning proef wil de Engelse overheid meer ervaring opdoen met deze nieuwe innovatie die meer efficiëntie kan brengen in het wegtransport. Platooning maakt het mogelijk om trucks dicht achter elkaar te laten rijden. Dit leidt tot minder brandstofverbruik, een lagere CO2-emissie, een verbeterde doorstroming van het verkeer en meer verkeersveiligheid. DAF hoopt dat de proeven op het Engelse wegennet kennis en inzicht verrijkt van de voordelen die platooning kan bieden. “Terwijl we tegelijkertijd het Britse Ministerie van Transport ondersteunen door het bewijs te leveren hoe platooning de efficiëntie in het transport verbetert”, zegt Borsboom. “Maar laat ik wel duidelijk zijn. We hebben nog heel veel technische ontwikkeling voor de boeg voor we in staat zullen zijn platooning werkelijk aan de markt te kunnen aanbieden. Dat laat onverlet dat deze proef een belangrijke en noodzakelijke stap is die we moeten maken,” aldus Borsboom.

Lees ook: Wat is platooning?

Acceptatie

Daar bovenop voegt Borsboom er nog aan toe dat er ook nog heel veel geëvalueerd moet worden op het gebied van regelgeving, aansprakelijkheid en de acceptatie van platooning door het publiek. “Het strekt de Britse regering dan ook tot eer dat zij nu dit belangrijke en waardevolle initiatief nemen.”

De chauffeur blijft nodig

“Truck platooning vervangt geen chauffeur”, is Borsbooms stellige overtuiging. “Elke truck vraagt om een man of vrouw in de cabine,” zegt hij. “Op de secundaire wegen en in de stedelijke omgeving, moet een chauffeur de controle over het voertuig hebben. Truck platooning is voornamelijk bedoeld als een efficiënte oplossing voor de lange afstand op de hoofd- en snelwegen. Maar zelfs dan zullen de bestuurders nog special getraind moeten worden in het overnemen van de controle over het voertuig als dat nodig is en het vervullen van andere werk gerelateerde taken. Truck platooning is niet het begin van het einde van het vak als vrachtwagenchauffeur. Het ontlast de werkdruk van de persoon achter het stuur. Het verkeer wordt steeds drukker en drukker en eist steeds meer van de bestuurder. Intelligente systemen als truck platooning gaan de chauffeur helpen met deze uitdagingen om te gaan.”

Lees ook: Platooning truck houdt 0,5 seconde volgafstand, is dat veilig?

DAF Trucks is al sinds 2015 bezig met truck platooning, wat begon met het Eco Twin project. Sinds die tijd hebben DAF testchauffeurs de truck platooning techniek van DAF voortdurend verbeterd tijdens tienduizenden kilometers op zowel openbare wegen op het Europese continent als op de testbaan van de fabriek. In 2016 nam DAF succesvol deel aan de The European Truck Platooning Challenge, die geïnitieerd werd door het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Reageer op dit artikel