nieuws

ILT verdenkt 400 transporteurs van oneerlijke concurrentie

Distributie 4334

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) denkt dat ongeveer 400 transportbedrijven in Nederland zich schuldig maken aan oneerlijke concurrentie. De vervoerders zouden frauderen met rij- en rusttijden, wetten en regels ontduiken en personeel uitbuiten.

ILT verdenkt 400 transporteurs van oneerlijke concurrentie

Er zijn vorig jaar 731 transportbedrijven door ILT onderzocht. Dit leidde bij 329 ondernemingen tot een waarschuwing of boete. In 2015 ging het nog om 269 sancties na onderzoek van 610 bedrijven, laat ILT aan actualiteitenprogramma EenVandaag weten.

Totale boetebedrag daalde

Tijdens de uitzending van het actualiteitenprogramma werd afgelopen vrijdag ook bekend dat ondanks de toename in sancties, het totale boetebedrag wel daalde. Vorig jaar heeft ILT voor 2,8 miljoen euro aan boetes opgelegd. Dit komt onder meer doordat het maximale boetebedrag voor kleine transportbedrijven is verlaagd.

 

Zware handhaving vaker ingezet

Ook het aantal gevallen van fraude is gestegen. Vorig jaar ging het om 56 kwesties, tegen 22 in 2015, meldt de actualiteitenrubriek. Ook het instrument zware handhaving voor ‘notoir slechte bedrijven’ is vorig jaar flink vaker ingezet: in 2016 negentig keer en 53 maal in 2015.

 

Zie ook:
ILT verdenkt 11 transportbedrijven van schijnconstructies

 

ILT: ‘Toezicht houden kost moeite’

De inspectie constateert dat er een ‘wedloop’ gaande is tussen de bedrijven en toezichthouders. Het zou ILT veel moeite kosten om toezicht te houden.


 

Nieuwe vormen van manipulatie

“We lopen steeds achter de feiten aan”, zegt hoofd handhaving bij ILT Frank Schouwaert tegen EenVandaag. “We vinden steeds nieuwere vormen van manipulatie. En als we ergens een vinger achter krijgen, dan is de sector in staat weer nieuwe vormen van manipulatie te vinden.”

 

ILT: ‘Lokale cabotage komt minimaal voor’

 

Fraude met digitale tachograaf

Zo is al geruime tijd bekend dat software van vrachtwagens gemanipuleerd, zodat chauffeurs de mogelijkheid hebben om zich niet aan de wettelijke rij- en rusttijden te houden. Ook wordt er gefraudeerd met de persoonlijke chauffeurspassen die nodig zijn om een digitale tachograaf te gebruiken. De passen worden soms aan elkaar doorgegeven.

Fraude moeilijk te achterhalen

Zo ontdekte de ILenT onlangs, samen met vrachtwagenfabrikant Scania, manipulatie in de software van de boordcomputer van elf trucks uit Letland. Het kostte experts van de truckbouwer uren om de oorzaak van de fraude te achterhalen.  “Dit is gewoon handel op de zwarte markt. Je moet kennis van zaken hebben en weten waar je naar toe moet om dit in de te laten bouwen”, zegt teamleider Nico de Beurs van de Scania-werkplaats in Amsterdam in het item van EenVandaag. “Dit gaat over honderden, duizenden vrachtwagens misschien wel.”

Reageer op dit artikel