nieuws

Belgische biertrein haalt 5.000 trucks van de weg

Distributie 5990

Belgische biertrein haalt 5.000 trucks van de weg

Supermarktketen Delhaize, bierbrouwer AB Inbev, spoorwegbedrijf Lineas, logistiek dienstverlener Remitrans en ontwikkelingsmaatschappij POM Oost-Vlaanderen hebben dinsdag de eerste biertrein laten rijden. De trein rijdt tussen de Jupiler-brouwerij van AB Inbev in Jupille en het distributiecentrum van Delhaize in Ninove. De modal shift moet op termijn jaarlijks 5.000 vrachtwagens van de weg halen.

Het is een schoolvoorbeeld van een mooie vorm van duurzame ketensamenwerking die onder grote belangstelling van de pers dinsdag werd gepresenteerd in het Oost-Vlaamse Ninove niet ver van de hoofdstad Brussel. Een producent, verlader, twee vervoerders (weg en spoor) en een onafhankelijk regisseur die de handen ineen slaan om een modal shift van weg naar spoor te realiseren.

‘Comobiliteit en samenwerking’

De eindresultaat werd gisteren uitgebreid gevierd met tal van Belgische politici, waaronder Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die vaststelde dat dit project een mooi voorbeeld is van ‘combimobiliteit’ en samenwerking.

Vernieuwing terminal en spoor

De komst van de eerste biertrein in Ninove, geladen met 250 pallets met kratten Jupiler bier (een lading is goed voor acht vrachtwagens red.), komt vooral op het conto van Remitrans. Zeven jaar geleden kocht de logistiek dienstverlener de terminal op van de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel. Het familiebedrijf, gespecialiseerd in huif- en silotransport en warehousing, investeerde vervolgens uit eigen middelen fors in het vernieuwen van met name het spoor.

Wissel werd in stand gehouden

Samen met ontwikkelingsmaatschappij POM Oost-Vlaanderen – een organisatie die te vergelijken is met REWIN West-Brabant in Nederland – zorgde Remitrans er ook voor dat de wissel die voor de toegang zorgt tot het goederenspoor naar het bedrijventerrein in Ninove niet zou worden geschrapt door Infrabel op voorwaarde dat het goederenspoor ook daadwerkelijk zou worden gebruikt door Remitrans.

Bier wordt geladen bij Euroports Inland Terminal

Dagelijkse rijden er over een afstand van 144 kilometer vrachtwagens tussen Jupille nabij Luik en het distributiecentrum voor FMCG van Delhaize in Ninove. Het is de bedoeling de pallets met kratjes Jupiler bier voortaan via het spoor te vervoeren. De pallets met bier worden geladen op Euroports Inland Terminal in Luik, op een steenworp afstand van de brouwerij van AB Inbev, per spoor gaat het vervolgens naar de spoorterminal van Ninove.

Delhaize moderniseert dc Ninove

Daar aangekomen lost Remitrans de pallets en wordt het bier door het transportbedrijf met CNG-gas trucks naar het nabijgelegen distributiecentrum van Delhaize (onderdeel van het Ahold-concern) gebracht. Dit FMCG-dc wordt op dit moment fors geautomatiseerd met nieuwe systemen van Dematic. Deze modernisering, waar het supermarkt 143 miljoen euro in investeert, moet begin volgend jaar zijn afgerond.

Drie ritten per week met biertrein

Bedoeling is in eerste instantie dat een volle trein drie keer per week heen en weer terug (voornamelijk retour leeggoed) gaat rijden. Eenmaal op streek moet dit project zorgen voor 5.000 minder vrachtwagens op het traject Luik-Ninove. Ook zorgt de modal shift ervoor dat de dagelijkse files op het traject E40 en de Brusselse Ring worden vermeden en een reductie van de CO2-uitstoot.

Delhaize kijkt naar alternatieve modaliteiten

“Bij Delhaize staat duurzaamheid centraal en daarom zoeken we steeds naar oplossingen om de druk op de mobiliteit te verlagen en zo bij te dragen aan een duurzame toekomst. Uiteraard blijft transport over de weg noodzakelijk in elk distributiesysteem, maar Delhaize wil waar mogelijk zoeken naar duurzame modi, zoals spoor, binnenvaart of andere alternatieven”, liet Delhaize-CEO Denis Knoops gisteren weten.

AB Inbev heeft ook een bierboot

Voor AB InBev is de biertrein een typisch voorbeeld van hoe de internationale biergigant volgens eigen zeggen het voortouw wil nemen in duurzame logistiek. “Via onze multimodale transportketen zijn we constant bezig met het zoeken naar de beste combinaties om ons bier op een duurzame manier bij de consument te bezorgen, zonder hierbij in te boeten aan versheid en kwaliteit. De bierboot tussen Leuven en Jupille voor het vervoer van lege en volle kratten en de ecocombi zijn andere voorbeelden van hoe we onze ambitieuze wereldwijde doelstelling willen waarmaken om tegen eind dit jaar minstens 25 procent CO2-reductie te genereren”, zegt Alexander Soenen, Logistiek Directeur bij AB InBev.

‘Vervoer per spoor niet goedkoper’

Soenen gaf gisteren toe dat het goederenvervoer per spoor zeker niet goedkoper is dan via de weg. “Laat onverlet dat we er altijd naar streven om een break even point of kostenneutraal punt te bereiken. Momenteel is transport via het spoor nog altijd duurder dan via de weg. Voor ons is het echter zaak dat we als bedrijf willen meewerken aan een betere wereld en een reductie van de CO2 uitstoot. Bovendien hopen we dat meer bedrijven zullen aanhaken bij dit project zodat meer ladingvolumes kunnen worden gebundeld.”

Concurrerend vermogen vergroten

De biertrein die gisteren feestelijk werd binnengehaald bestond uit conventionele wagons, waarop de pallets met bierkratten op verschillende manieren waren geladen en twee types containers. Op één trein kunnen volgens Danny Vanrijkel, die als projectmanager business development bij POM Oost Vlaanderen van meet af nauw betrokken is bij het biertreinproject, kunnen straks rond de duizend pallets worden geladen, goed voor ongeveer veertig vrachtwagens. “Het voorbije jaar hebben we vooral gekeken naar de financiële haalbaarheid van het project dus het concurrerende vermogen ten opzichte van het vervoer over de weg. We zijn nu met de partners bezig met een pilot waarin wij vier mogelijke manieren van palletoverslag naar het spoor testen. Dat geeft ons de mogelijkheid om deze oplossingen met elkaar te vergelijken en ons model dat we nu hebben te fine tunen zodat het concurrerend wordt ten opzichte van het wegtransport.”

Optimale beladingsgraad

Grote uitdaging is volgens Vanrijkel bijvoorbeeld om de goederenwagons en containers dusdanig te vullen dat er zo weinig mogelijk lucht wordt vervoerd. “We zijn nog op zoek naar beste oplossing. In de praktijk merkten we bijvoorbeeld dat een kleine deuk in een container er alleen al voor zorgt dat niet optimaal geladen kan worden met pallets.”

Oplossing van Innovatrain

Een van de mogelijk laad- en losoplossingen die gisteren getoond werd na de binnenkomst van de biertrein, is een innovatief concept van het Zwitserse bedrijf Innovatrain. Deze ‘ContainerMover’ is een horizontaal overslagsysteem met bewegende telescoop sledes op een vrachtautochassis, dat binnen enkele minuten een ladingeenheid op een kleine vrachtwagen kan plaatsen of er van af kan halen. “Het voordeel van dit systeem is dat een veel duurdere container reachstacker of kraan overbodig wordt. In Zwitserland maakt Coop via dochterbedrijf RailCare al volop gebruik van ons systeem bij de bevoorrading van zijn supermarktfilialen. Ook bij AB InBev en Delhaize is inmiddels interesse in ons systeem”, liet Pieter van den Bold, managing director van Innovatrain gisteren weten.

 

Foto's

Reageer op dit artikel