nieuws

Vrachtwagenfabrikant en logistieke dienstverlener sluiten platooning deal

Distributie 2202

Platooning komt in een nieuwe fase. Een grote logistieke dienstverlener en een groot vrachtwagenfabrikant gaan samenwerken op het gebied van platooning. De twee bedrijven hebben in München een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Vrachtwagenfabrikant en logistieke dienstverlener sluiten platooning deal

MAN en DB Schenker gaan samen maandenlang de techniek testen op de openbare weg. DB Schenker zet de platooning wagens in voor de alledaagse vervoerstaken. Ook worden deze vrachtwagens voor het eerst bestuurd door chauffeurs van het transportbedrijf in plaats van door testrijders van de fabriek. De deal werd eind 2016 al aangekondigd.

Platooning op snelweg A9

Tijdens de testfase, die in het voorjaar van 2018 begint, zullen DB Schenker en MAN platooning inzetten op het ‘Digital Motorway Test Field’ op de Duitse snelweg A9, tussen de vestigingen van DB Schenker in München en Neurenberg. De overeenkomst werd vorige week gesloten op de grote transportbeurs in München.

 

Lees ook
Zelfrijdende trucks veranderen functieprofiel vrachtwagenchauffeur drastisch

 

Eerst wekelijkse, later dagelijkse testritten

Elk konvooi zal bestaan uit twee vrachtwagens. In eerste instantie rijden de vrachtwagens rond zonder lading, om de rijomstandigheden in de verkeerssituaties van alledag te kunnen testen. Ook worden de chauffeurs getraind in het besturen van de vrachtwagens. Dit stelt hen eveneens in staat om de speciale rijtechnieken aan te leren. Hierna zullen wekelijkse – en in een later stadium dagelijkse – testritten volgen. In de loop van 2018 worden vervolgens reguliere ritten met belading uitgevoerd, waarbij de konvooien maximaal drie keer per dag heen en weer rijden tussen de logistieke centra van DB Schenker in München en Neurenberg.

Overbrengen van data

Bij de tests zal ook worden onderzocht welke data moet worden overgebracht naar de fabrikant en het transportbedrijf. Dit om de kolonnes optimaal te kunnen volgen. Daarbij zal worden gekeken naar zaken als de data-overdracht en de verschaffing van informatie aan de chauffeur van de voorop rijdende vrachtwagen.

Opleiding en training van chauffeurs

Tot slot willen beide partijen ook onderzoeken in hoeverre deze nieuwe technologie wordt geaccepteerd door professionele vrachtwagenchauffeurs. Zo zal er worden gekeken hoe de chauffeurs omgaan met de nieuwe technologie, hoe de taak van de chauffeur verandert en welke aanpassingen dit vergt voor de opleiding en training van professionele vrachtwagenchauffeurs.

Nederland test platooning dit jaar

De Duitse test is geen primeur. Nederland test dit jaar al de techniek op de openbare weg. Aan de plannen hebben bedrijven als Peter Appel, Tielbeke, Simon Loos, Unilever, Albert Heijn en Jumbo hun medewerking toegezegd.  De European Automotive Telecom Alliance (EATA) wil een pilot starten voor truck platooning. Deze pilot moet eind 2017, begin 2018 plaatsvinden in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

Platooning is al jaren in onderzoek. Scania testte in 2015 de techniek voor het eerst op de Nederlandse snelweg. 

 

 

Reageer op dit artikel