nieuws

Transportsector: “fors te kort aan beveiligde parkeerplaatsen”

Distributie 1561

De transportsector vindt dat er in Europa onvoldoende beveiligde parkeerplaatsen beschikbaar zijn ondanks dat er bereidheid is in de branche om gebruik te maken van deze parking. Probleem is alleen dat het vaak nog ontbreekt aan voldoende capaciteit, zo bleek bij een conferentie van TLN afgelopen vrijdag over veilig wegvervoer.

Transportsector: “fors te kort aan beveiligde parkeerplaatsen”

Tot nu toe spraken de betrokkenen – bedrijfsleven, overheden en Europa – niet met elkaar. Die hebben we vandaag bij elkaar gebracht”, stelde Europarlementariër Peter van Dalen (Christenunie/SGP) vrijdag tijdens de conferentie tevreden vast.

TLN: ‘Biedt voldoende alternatieven’

Arthur van Dijk, voorzitter van TLN: “Goed handhaven op veilig parkeren vinden we heel belangrijk, maar dat kan natuurlijk alleen goed gedaan worden als er voldoende alternatieven geboden kunnen worden.”

EU geld beschikbaar voor parkeerplaatsen

Tijdens de conferentie werd gedebatteerd met vertegenwoordigers van de Europese Commissie, het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de provincie Gelderland en het bedrijfsleven over oplossingen voor de parkeerproblematiek voor vrachtwagens. Belangrijke boodschap vandaag was dat er geld beschikbaar is in de Europese Unie voor de aanleg van meer beveiligde parkeerplaatsen. De conferentie is zo stellen zowel TLN als Van Dalen ‘een goede start voor het realiseren van deze doelstelling’.

Rotterdamse model werkt

Op de bijeenkomst bleek veel belangstelling voor het ‘Rotterdamse model’ dat inzet op het blijven bouwen aan nieuwe beveiligde parkeerplaatsen en optreden tegen wild-parkeren. Knelpunt voor Rotterdam is nog steeds: de financiering. Maar vrijdag kwam naar voren dat de EU cofinanciering beschikbaar stelt. “Hier gaat iets moois van komen”, gaf Peter van Dalen aan.

Chauffeurs humaan behandelen

Voor TLN blijft voorop staan dat er voor de chauffeurs goede voorzieningen moeten zijn: “We willen een humane behandeling van chauffeurs: dat betekent voor de 45 uur rust een duidelijk verbod, met een mogelijkheid deze ééns in de vier weken in de cabine te kunnen genieten, bij voorkeur op een beveiligde parking met goede faciliteiten.

Reageer op dit artikel