nieuws

Limburgs-Brabants feestje bij opening nieuwe containerterminal

Distributie 2154

De nieuwe regionale containerterminal in Budel in de Limburgs-Brabantse regio Weert-Cranendonck is sinds half februari operationeel. Maandag werd de Multimodale Terminal Kempen, zoals de containerterminal officieel heet, feestelijk geopend. De twee exploitanten, logistiek dienstverleners GVT Group of Logistics en Wetron, willen via de Limburgs-Brabantse terminal op jaarbasis 10.000 containers overslaan.

Limburgs-Brabants feestje bij opening nieuwe containerterminal

Voor de buitenstaander kwam het maandag misschien allemaal wat verwarrend over. Een burgemeester uit de provincie Limburg – om precies te zijn Weert – opent een containerterminal die in Budel op Brabants grondgebied ligt? Wil Versteijnen, directeur van GVT Group of Logistics, die bijna hoogstpersoonlijk aan de basis stond van de containerterminal aan de Zuid-Willemsvaart, verschafte voorafgaand aan de opening opheldering over de geografische ligging van de containerterminal. “De grenslijn tussen de provincie Limburg en Brabant loopt letterlijk en figuurlijk over dit perceel heen. Deze terminal is dus eigenlijk uniek want het is de enige in Nederland die twee provincie grenzen kent.”

Stimuleren intermodaal transport

Versteijnen zag in 2008 samen met internationale zinkproducent Nyrstar, dat in Budel is gevestigd, al het regionale potentieel van de haven bij Budel als toekomstig containeroverslagpunt. Dat werd ook nog eens bevestigd in een haalbaarheidsstudie uit 2009. Vervolgens werd het geduld van alle betrokkenen die geloof hadden in de terminal plannen van Versteijnen flink op de proef gesteld. “We zijn met de realisatie van deze terminal bijna negen jaar bezig geweest. In 2010 kwam vanuit de crisiswetgeving de Quick Wins Binnenvaart subsidiemogelijkheid voor de doorontwikkeling van binnenhaven en het stimuleren van meer intermodaal transport via het achterland. Voor deze subsidies heeft de gemeente Weert zich ingeschreven en als een van de laatsten kregen we als een van de laatsten ook de beschikking over de benodigde financiën. Voorwaarde was wel dat de terminal in 2013 klaar zou zijn.”

Wil Versteijnen (directeur GVT Group of Logistics): “Volgend jaar gaan we Multimodale Terminal De Kempen uitbreiden op een terrein van 4,5 hectare.”

Containerterminal project kende veel tegenslagen

Ondanks deze eis is Versteijnen met steun van ministerie van Infrastructuur en Milieu en met bijdrages van de gemeente Weert en de provincie Limburg er in geslaagd om de multimodale terminal te realiseren die belangrijke draaischijf moet worden tussen de terminals in Brabant (Brabant Intermodal) en die in Limburg (Limburg Blueports). “Dit project kende heel veel tegenslagen waar het gaat om onder andere vergunning verlengingen, milieu en stikstof vergunningen en voldoen aan flora- en fauna wetgeving. Die zijn uiteindelijk ook allemaal getackeld. Laatste obstakel die we moesten overwinnen was het verwijderen van de zinkassen die hier ooit in dit gebied afgevoerd zijn.”

Streven naar trimodaal knooppunt

Om het multimodale voordelen van de terminal te benadrukken ging Versteijnen ook in op de spoorvervoermogelijkheden. “In de toekomst kunnen we toewerken naar een trimodaal knooppunt. Er ligt hier spoor tot aan de voordeur van de haven. Het is het historische spoor van de IJzeren Rijn waar al jaren veel om te doen is. Deze discussie zal de komende tien tot twintig jaar voortduren. Laat onverlet dat we het spoor vanaf deze locatie ook kunnen gebruiken voor goederenvervoer.”

Terminal heeft lokale functie

Versteijnen liet tijdens het Limburgs-Brabantse feestje maandag weten dat deze regio Weert-Cranendonck belangrijk is als achterland verbinding voor de havens van Rotterdam en Antwerpen. “Deze terminal kan bovendien niet groeien als er geen plannen zouden zijn voor het ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen met Kampershoek 2.0 in logistieke hotspot Weert en Metalot in Budel dat op twee kilometer van onze terminal ligt en waar ook bedrijven met klasse 5 vergunning zich kunnen vestigen. Deze terminal heeft een lokale functie en moet zijn kracht dus halen uit de omliggende bedrijven in deze regio en dan hebben we het niet over alleen containers maar ook bulkladingen.”

Besparing 80 vrachtwagenritten

Versteijnen exploiteert de terminal samen met collega logistiek dienstverlener Wetron Transport & Logistics uit Weert. Directeur Paul Maas van Wetron verwacht dat de binnenhaven terminal moet groeien naar een overslag van zo’n 10.000 containers op jaarbasis. “Dat is gelijk aan 20.000 vrachtwagenritten. Een besparing van 80 vrachtwagenritten per dag en zorgt er bovendien voor dat er minder druk is op de drukke snelweg A2 hier”, aldus Maas. 

Uitbreiding met 4,5 hectare

In de planning is nog een tweede fase voor een uitbreiding van de terminal op een aangrenzend terrein van 4,5 hectare. Versteijnen: “Dat zit nu nog in een bestemmingsfase, maar we hopen daar medio volgend jaar een overdekte overslaglocatie te openen.”

Reageer op dit artikel