nieuws

MAN lanceert e-truck

Distributie 2417

MAN lanceert e-truck

MAN gaat elektrisch. Het vrachtwagenmerk heeft een volledig elektrisch prototype trekker gepresenteerd. De trekker wordt ingezet voor stedelijk distributietransport.

Door de samenwerkingsovereenkomst maakt zowel MAN als CNL een begin met de introductie van elektrische aandrijflijnen in het middelzware tot zware distributietransport met een maximaal tonnage van 12 tot 26 ton.

De intentieverklaring werd deze week ondertekend in de MAN-fabriek in het Oostenrijkse Steyr, waar de MAN TGL en MAN TGM modellen voor distributietransport worden gebouwd. Het streven is om daar eind 2018 de productie van elektrische versies van de MAN TGM-serie op te starten.

Productiestart eTruck 2021

De testvoertuigen die eind 2017 gaan worden geleverd, zijn trucks gebaseerd op de MAN TGM-serie, met name 6×2-4 trucks voor geconditioneerd transport, met wissellaadbakken en voor de drankendistributie. Maar ook distributietrekkers zijn onderdeel van de testvloot. Tegen het einde van dit jaar verschijnen de eerste eTrucks op de weg. De serieproductie van de eTruck is gepland voor begin 2021

Vloot- en transportoplossingen eTrucks

Naast het uitvoeren van praktijktests gaat ook de ontwikkeling van services, die zijn toegesneden op de eTrucks deel uitmaken van het proces. Hiervoor breidt MAN zijn dienstenpakket uit met advisering op het gebied van vloot- en transportoplossingen, van alternatieve aandrijflijnen tot emissievrije toepassingen. Naast het voertuig spelen deze diensten ook in op actuele issues op het gebied van infrastructuur en energievoorziening.

Mercedes Urban eTruck

MAN is hiermee trendvolgend. Andere grote merken werken al langer aan elektrische varianten. Mercedes lanceerde medio 2016 de de Urban  eTruck. De Urban eTruck wordt aangedreven door een volledige emissievrije, stille en elektrische aandrijving. De actieradius bedraagt 200 kilometer.

 

Lees ook: Stadsdistributieproject met elektrische trucks succesvol
Duits-Nederlandse lastmile-test met elektrische trucks
Waarom elektrisch vrachtvervoer niet doorzet

 

Scania investeert in elektrisch

Scania test een hybride truck die zijn elektrische energie, naar het voorbeeld van de oude trollybus, zal kunnen opladen via een bovenleiding. Dit is een gevolg van een langdurige samenwerking met Siemens op het gebied van elektrisch vervoer. In 2015 werd in Zweden de eerste elektrische weg van de wereld in gebruik genomen in Zweden. Hier is Scania ook bij betrokken.

GINAF met Heineken

GINAF strikte in 2014 Heineken al met een elektrische variant. Het biermerk bedient in Rotterdam en Amsterdam horecaklanten  met de vrachtwagen. De vrachtwagen, laadvermogen 9 ton, heeft een bereik tot 200 kilometer. In Amsterdam rijden momenteel acht elektrische varianten.

 

 

Reageer op dit artikel