nieuws

Strijd om Europese pakketmarkt barst los

Distributie 4107

Strijd om Europese pakketmarkt barst los

De grote pakketbedrijven Fedex en DHL investeren honderden miljoenen in hun Europese, logistieke hubs. UPS pompt 2 miljard in zijn bestaande netwerk. Hiermee is de strijd om de e-commerce klant in Europa ontbrand.

Een week nadat DHL officieel zijn nieuwe, uitgebreide hub in Leipzig in gebruik heeft genomen, kondigt concurrent Fedex aan honderden miljoen te investeren in zijn hub in Parijs.

Eén van de modernste sorteercentra ter wereld

Fedex investeert 200 miljoen euro in zijn sorteerhub op vliegveld Charles de Gaulle in Parijs. Volgens Fedex, dat eerder dit jaar TNT inlijfde, wordt de nieuwe hub één van de modernste sorteercentra ter wereld. De vestiging krijgt onder meer een volledig geautomatiseerd sorteersysteem voor grotere pakketten en slecht hanteerbare zendingen.

Uitbreiding netwerk

De investering moet zorgen voor 40 procent meer sorteercapaciteit. Exacte getallen heeft Fedex niet bekendgemaakt. De investering is onderdeel van de uitbreidingsstrategie van het Fedex netwerk. “Het creëert meer capaciteit en het maakt meer zakelijke contacten mogelijk – binnen Europa en wereldwijd”, aldus David Binks, voorzitter van Fedex Express Europa en CEO van TNT. “De nieuwe uitbreiding, in combinatie met de recente overname van TNT, ondersteunt de veranderende behoeften van onze klanten en de wereldwijde markt, terwijl het ons vermogen vergroot om trends als e-commerce te ondersteunen.”

Supply chain optimaliseren

David Bronczek, voorzitter en CEO Fedex Express. “De strategische uitbreiding in Parijs laat zien dat wij zullen blijven investeren om goederen sneller en betrouwbaarder over de grenzen heen te vervoeren. Dat betekent dat onze klanten hun kosten kunnen verlagen, hun supply chain kunnen optimaliseren en nieuwe kansen voor groei en winstgevendheid kunnen vinden.” De werkzaamheden aan het nieuwe gebouw beginnen in de zomer van 2017 en de hub moet in 2019 volledig operationeel zijn.

Nieuw sorteercentrum DHL in Leipzig

DHL heeft 230 miljoen euro geïnvesteerd in zijn sorteerhub in Leipzig. Het vernieuwde sorteercentrum is op 12 oktober officieel geopend. Het extra vloeroppervlak bedraagt 44.000 m2 waarvan 40.000 m2 gebruikt wordt voor loodsactiviteit en 4.000 m2 als moderne kantoorfaciliteit. Grotere en zwaardere zendingen (tot 170 kg) kunnen nu volautomatisch worden gesorteerd. De sorteercapaciteit is met 50% toegenomen tot 150.000 zendingen per uur.

655 miljoen investering

“De capaciteitsuitbreiding en nieuwe sorteertechnologie bieden onze klanten twee belangrijke voordelen: meer betrouwbaarheid met nog hogere snelheid”, zegt Ralph Wondrak, Managing Director van DHL Leipzig Hub. “Deze investering stelt ons niet alleen in staat om de dagelijkse capaciteit van onze vluchten te vergroten maar ook de efficiëntie verder te vergroten”. DHL Express heeft in Leipzig in totaal 655 miljoen euro geïnvesteerd.

Investering hub Keulen

De investeringen van DHL en Fedex volgen twee jaar nadat UPS zijn airhub in Keulen flink onder handen heeft genomen. Het pand op de luchthaven Keulen/Bonn meet een oppervlakte van 105.000 vierkante meter. De sorteercapaciteit is vergroot met zeventig procent tot 190,000 pakketten per uur, of 53 pakketten per seconde.

Europese netwerk verbeteren

UPS staat evenmin stil. Het bedrijf pompt tot 2019 twee miljard dollar in zijn bestaande, Europese netwerk. Een belangrijk doel van de ‘next big adventure’, zoals Barber die strategie omschrijft, is cross border transport te versnellen door ‘ground transport’ te verbeteren. UPS tracht dat te doen door onder meer extra hubs in te bouwen op het Europese continent.

Lees meer over de UPS strategie in het oktobernummer van Logistiek Magazine

Abonneren Logistiek

 

 

Reageer op dit artikel