nieuws

Internationale uitrol digitale vrachtbrief Transfollow

Distributie 2998

Internationale uitrol digitale vrachtbrief Transfollow

De internationale transportkoepel IRU en Transfollow, initiator van het platform voor de digitale vrachtbrief, gaan een samenwerking aan. Met de samenwerking moet er, zo verwachten beide partijen, versneld nieuwe internationale diensten en standaarden voor papierloos goederentransport ontstaan.

TLN en EVO zeggen in een reactie dat de samenwerking tussen IRU en Transfollow, een initiatief van Beurtvaartadres, een belangrijke ontwikkeling vormt met het oog op efficiënter, veiliger en duurzamer vervoer. Volgens beide organisaties brengt de nieuwe samenwerking het grensoverschrijdend gebruik van de digitale vrachtbrief in de gehele Europese Unie een stap dichterbij.
Vorig jaar juli liet de IRU al doorschemeren dat het zich hard wil maken voor de Europese uitrol van de digitale CMR-vrachtbrief.

Internationale acceptatie vrachtbrief

Nu de samenwerking met IRU concreet vorm krijgt, betekent dit dat Transfollow sinds begin deze maand verder gaat onder de naam Transfollow International. René Bruijne, die aan de wieg stond van de digitale vrachtbrief, neemt de dagelijkse leiding van deze internationale organisatie op zich en gaat het platform en ‘proof of delivery’ internationaal uitrollen. Ook moet Bruijne zorg dragen voor de internationale acceptatie van de digitale vrachtbrief.

Nieuwe leiding Beurtvaartadres

De leiding van Beurtvaartadres neemt Bernadette den Uijl over van René Bruijne. Zij zal naast de bestaande producten en diensten van Beurtvaartadres ook de digitale vrachtbrief in Nederland verder uitrollen.

Transfollow: nieuwe mondiale standaard

TLN en EVO, beide aandeelhouder van Beurtvaartadres, verwachten dat de samenwerking een stimulans vormt voor een nieuwe mondiale standaard voor de digitale uitwisseling van vrachtgegevens. Ook moet de digitalisering van het vrachtbriefproces leiden tot een besparing.

Minder risico’s met digitale vrachtbrief

Het maken en gebruiken van deze ‘brief’, nodig voor ieder internationaal transport, is volgens TLN EVO noodzakelijk omdat deze oplossing volgens beide organisaties, in tegenstelling tot een papieren exemplaar, eenvoudiger is in te invullen en bovendien is verspreiden en verrijken van een digitale vrachtbrief eenvoudiger en veiliger. Ook bestaat er minder risico op fouten en het zoekraken van documenten.

40 miljoen papieren vrachtbrieven in NL

Onderzoekers schatten dat de totale verwerkingskosten van een digitale vrachtbrief zo’n zeventig procent lager zijn dan van een papieren versie. Aangezien vervoerders in Nederland elk jaar alleen al zo’n 40 miljoen vrachtbrieven gebruiken, ligt hier een jaarlijkse potentiële lastenbesparing van 180 miljoen euro in het verschiet. De potentie in Europa loopt in de miljarden.

Reageer op dit artikel