nieuws

Ingrijpend advies Mainports zorgt voor forse kritiek

Distributie 3088

Ingrijpend advies Mainports zorgt voor forse kritiek

Schiphol en Rotterdamse haven zijn niet langer meer de motor van de economie. Den Haag moet daarom zijn aandacht verleggen naar Brainport (Eindhoven) en de data hub rondom Amsterdam. Het advies wordt finaal afgeserveerd door de hoofdrol spelers en het ministerie van Infrastructuur.

Het dertig jaar oude mainportbeleid op de schop. Er moet een breder beleid komen genaamd ‘Strategie Vestigingsklimaat 2040’. Dat stelt de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) in het advies Mainports voorbij’  dat vrijdag is aangeboden aan het kabinet.

Het advies is een grote ommezwaai in denken. De mainports Schiphol en de Rotterdamse haven worden al decennia lang als de motoren van de Nederlandse economie gezien en als cruciale factoren voor vestigingsklimaat en concurrentiepositie.

Kleinere rol Nederland vervoersland

Die tijd is voorbij stelt het Rli in zijn advies. De economische impact van Schiphol en de Rotterdamse haven is minder groot dan lang is verkondigd. De rol van Nederland als transportland is kleiner dan vaak wordt gedacht. ‘Het aandeel van vervoer en opslag in het bruto binnenlands product (bbp) is nauwelijks hoger dan het gemiddelde aandeel in omringende landen, stelt het rapport.

Uitdagingen voor Rotterdam en Schiphol

Transport en distributie hebben een lage toegevoegde waarde en De Rotterdamse haven, die voor ongeveer de helft afhankelijk is van fossiele brandstoffen, zal een energietransitie moeten doormaken. Ook moet er meer aandacht moet zijn voor de digitalisering van de logistiek en 3d printing’, is het advies. De hub functie van Schiphol als hub staat onder druk door veranderende geopolitieke en handelsstromen. Dubai en Istanbul nemen die hub functie meer en meer over.  “De economie van morgen vraagt om meer”, zegt Jan Jaap de Graeff, voorzitter van de Rli.

Goede verbindingen economische regio’s

Als het aan de rapportmakers ligt, wordt de aandacht verlegd naar Eindhoven (Brainport) en ICT rondom Amsterdam. Enkel investeren in volumegroei van Schiphol en Rotterdamse haven is geen goede optie. Economische regio’s moeten beter met elkaar worden verbonden. Hoewel de titel ‘Mainports voorbij’ anders suggereert, schiet het rapport de ‘oude motoren ’niet geheel af. Rotterdam en de luchthaven Schiphol zijn en blijven voor het vestigingsklimaat essentieel.

Schiphol en Rotterdam boos

De Rotterdamse haven en Schiphol zijn het oneens met de conclusies uit het rapport. De organisaties vinden dat het adviescollege te weinig naar hen heeft geluisterd bij het opstellen van een kritisch rapport over het mainportbeleid, stellen ze in het Financieele Dagblad.

Advies finaal afgeserveerd

De mainports krijgen bijval van Mark Frequin, directeur-generaal bereikbaarheid van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hij liet geen spaan heel van het advies. De directeur-generaal kraakte het rapport, bij de in ontvangst name vrijdag, finaal af: “Advies van de gemiste kansen. Qua transport en logistiek behoren we tot de top van de wereld. Het buitenland lacht ons geweldig uit met dit advies. Ze zeggen: handig dat jullie wat je nog aan kracht hebt in een putje flikkert en dan iets nieuws gaat bedenken tot 2040. Als we de concurrentie een handje willen helpen doen we dat met dit rapport. Met de titel van het rapport in gedachte: Dit advies snel voorbij.”

Reageer op dit artikel