nieuws

Picnic: “We kijken naar Europa”

Distributie 2111

Online supermarkt Picnic heeft de ambitie om de dienst ook in Europa verder uit te rollen. “Schaalbaarheid is voor ons heel belangrijk. Daarom is onze ambitie om Picnic op heel veel plekken in Nederland op te starten maar ook daarbuiten”, zegt Picnic-medeoprichter Frederik Nieuwenhuys.

Picnic: “We kijken naar Europa”
Frederic Nieuwenhuys (Picnic): "De ambitie is er zeker om in Europa actief te worden." De mede-oprichter van de online supermarkt was gisteren een van de hoofdsprekers tijdens Logistiek & E-commerce in Almere.

Nieuwenhuys maakte deze ambitie gisteren bekend tijdens zijn presentatie op het Logistiek en E-commerce-congres in het Van der Valk Hotel in Almere. “Die schaalbaarheid is uitdagend, maar heel goed mogelijk dankzij slimme logistieke processen. De nieuwe hub in Utrecht bijvoorbeeld hebben we binnen een week geopend”, vertelde de medeoprichter van Picnic.

Internationale belangstelling

Picnic is inmiddels actief in Amersfoort, Soest, Leusden en sinds vorige week ook in heel Utrecht. Op de vraag van dagvoorzitter Tom van ’t Hek of de online supermarkt ook plannen heeft om de grens over te gaan zei Nieuwenhuys: “We hebben ongelofelijk veel belangstelling vanuit de hele wereld Turkije, Rusland, Amerika en de ons omringende landen mensen op bezoek gehad. We moeten in Nederland eerst alles op de rit hebben en kunnen opschalen in andere steden. Dan kunnen we wellicht over de grenzen gaan kijken, maar de ambitie is er zeker.”

Per stad al winstgevend

Op korte termijn wil Picnic na recent Utrecht eerst gaan kijken naar de mogelijkheden in Apeldoorn en Almere. “Die zijn naar verwachting binnenkort aan de beurt”, aldus Nieuwenhuys, die na een vraag uit de zaal in het midden hield of Picnic nu wel of niet winstgevend is. “Laat ik voorop stellen dat de kosten natuurlijk voor de baten uitgaan. Wat ook meespeelt is dat we ook ongelofelijke doe-het-zelvers zijn. We hebben daarom ook geen ERP-pakket gekocht maar er zelf eentje gemaakt. Als je kijkt naar onze distributie dan is die op het niveau, waar deze hoort te zijn. We hebben daardoor in heel korte tijd voor een grote dichtheid gezorgd met andere woorden we leveren aan alle lagen van de bevolking in een stad. Onze distributie-propositie zorgt er dan ook voor dat we per stad al behoorlijk winstgevend zijn.”

Picnic: winst halen uit fulfilment

In de fulfilment-operatie daarentegen valt volgens Nieuwenhuys, die ook een presentatie gaf tijdens de WMS-dag in april, nog de nodige winst te halen. “Die is nu nog gebaseerd op een retail supply chain. We zijn nu aan het nadenken hoe we de fulfilmentketen kunnen opschalen naar een hoger productiviteitsniveau, waar dus ook mechanisatie om de hoek komt kijken. Ik heb inmiddels bijna alle gemechaniseerde foodwarehouses in Europa wel gezien. We maken dus plannen om ook hierin verdere stappen te maken.” Nieuwenhuys wilde overigens niet ingaan op de vraag welke locatie Picnic op het oog heeft voor een nieuw distributiecentrum. “We zijn er mee bezig en een nieuw dc zal er komen zodat we kunnen blijven opschalen.”

Reageer op dit artikel