nieuws

Bpost laat particulieren pakketten bezorgen met ‘Bringr’

Distributie 1835

Bpost laat particulieren pakketten bezorgen met ‘Bringr’

Het Belgische postbedrijf Bpost heeft zijn eigen deelplatform Bringr gelanceerd. Het principe waarbij mensen via hun smartphone een particuliere chauffeur kunnen zoeken voor het – tegen een vergoeding – wegbrengen van hun pakketten.

De particuliere deeldienst van Bpost werkt via een app, waarmee bezorgers zich kunnen aanmelden. De vergoeding wordt bepaald door het gewicht en de afgelegde afstand. De bezorging is wel duurder dan de route via het postkantoor, maar nog altijd goedkoper dan een expresdienst.

Aanvulling op bestaande diensten

“De prijsstelling is zodanig dat de dienst een aanvulling is op het bestaande aanbod aan pakketdiensten”, zegt Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck tegen de Belgische krant Het Laatste Nieuws. “Het is duurder dan een pakje versturen via het postkantoor, maar goedkoper dan een beroep doen op een expresdienst.”

Magnetron afleveren kost 16,50

Een magnetron via Bringr laten vervoeren van het centrum van Antwerpen naar het centrum van Mechelen (deeluitmakend van de regio Antwerpen, red.) bijvoorbeeld, zou tussen de 12,50 en 16,50 euro kosten.

Bpost: Bringr alleen in Antwerpen

Vooralsnog gaat het, zo meldt het postbedrijf maandag, om een proef. Pakketjes kunnen alleen verstuurd worden vanuit de regio Antwerpen. Binnen een aantal maanden – minstens drie – zal Bpost het proefproject evalueren, waarna het eventueel kan worden uitgebreid.

Vakbonden zijn tegen

De vakbonden in België vinden het idee maar niets, meldt Het Laatste Nieuws. Die zijn van mening dat een Uber wordt binnengebracht in een overheidsbedrijf (de Belgische staat heeft nog altijd een belang in Bpost) en dat op termijn de postbode uit de markt zal worden geduwd. De burger die op de pakjesmarkt actief wordt, heeft bovendien een erg precair statuut: hij bouwt geen sociale rechten op en krijgt de facto een “nul uur”-contract, aldus vakbond ABVV tegen diezelfde krant.

Bpost: Markt beschermen

Het postbedrijf reageert hierop in de Belgische krant door te stellen dat app-dienst niet alleen een aanvulling is op het bestaande aanbod maar dat het daarmee tegelijk ook zijn markt beschermt. “Deze markt (het versturen van pakketten via een deelplatform, red.) wordt momenteel door niemand bediend. Als wij het niet hadden gedaan, dan zou er wel een andere speler op gesprongen zijn. Het is beter dat wij het doen, als betrouwbare partner.”

Digitalisering omarmen

Bpost-topman Koen Van Gerven zegt in een persbericht dat “de digitalisering van onze wereld bedreigingen inhoudt, maar ook opportuniteiten biedt. We moeten hiervoor niet bevreesd zijn, maar we moeten deze digitalisering juist omarmen en zien hoe ze ons helpt om Bpost sterker te maken.”

Reageer op dit artikel