nieuws

“Bedrijven zonder slimme ICT overleven niet”

Distributie 1722

“Bedrijven zonder slimme ICT overleven niet”

“De chauffeur bepaalt straks de laatste meters, niet de planner”, dat zegt supply chain expert Walther Ploos van Amstel. Hij voorspelt hierover nu al een stevig debat tijdens het ITT-event dat eind mei wordt gehouden in Expo Houten. Tijdens het evenement, dat als thema ‘Meer winst door samenwerking in transport’ heeft, zal hij de paneldiscussie leiden.

Walther Ploos van Amstel maakt zich al jaren hard voor samenwerking in transport. “Als we niet samenwerken hebben we ongelofelijk meer transport nodig. Om een voorbeeld te noemen. Door grotere vliegtuigen komt er drie à vier keer meer vracht mee. Daar is niet tegen op te bouwen met asfalt. Dankzij de digitalisering van de maatschappij en E-commerce, wordt de distributie veel fijnmaziger. Dat zorgt voor een explosie van het aantal bestelbusjes. Momenteel maken bestelbusjes al 85% uit van het transport in grote steden. Als die trend zich ook doorzet, zijn er over een jaar 50.000 extra chauffeurs nodig.”

Nu klinkt dit sommigen wellicht als muziek in de oren, maar volgens Ploos van Amstel is de situatie niet zo rooskleurig. “Is het vanzelfsprekend dat we die chauffeurs nog krijgen?”, vraagt hij zich af. “In de binnenstad kun je ook echt geen Polen of Roemenen neerzetten, want daarvoor moet je toch echt de buurt wel een beetje kennen.”

Optimaliseren brandstof

Omdat chauffeurs nu al 80% van de tijd onder de 100 km zitten, en straks ook een groot deel van hun tijd doorbrengen in de steden, benadrukt hij dat het belangrijk is te optimaliseren op brandstof. Niet meer alleen op tijd. Wanneer je meer dan de helft van de tijd rond de 30 km per uur rijdt, is optimaliseren op tijd onzinnig. Sommigen verklaren me voor gek, maar ik meen daarom ook echt dat de chauffeurs in de toekomst zelf zal bepalen hoe hij zijn route rijdt. Dat wordt een enorme omslag. Vooral ook in het denken van de mensen achter de TMS en de planningssytemen. Zij zijn er voor de tactische planning, het vooruit plannen, en het bijstellen van de operationele planning”, meent hij. “Dat gezegd hebbende, niemand die beter weet waar een chauffeur zich bevindt dan op basis van actuele informatie uit de boordcomputer.”

Helderziend

Volgens Ploos van Amstel zijn goede TMS en boordcomputers dan ook niet meer weg te denken uit de transportwereld. Hij zegt: In de verre toekomst gaan vrachtwagens ook nog met elkaar communiceren. Dan moet je exact weten waar een vrachtwagen zit, en welke vracht de wagen draagt. Bedrijven zonder boordcomputer gaan dat niet overleven. Dan kan bijvoorbeeld een distributiesysteem vragen aan een supermarkt hoeveel tijd er nodig is om te lossen. Dan word je van blind opeens helderziend en is de planning ook veel nauwkeuriger.”

ITT-event

Het ITT-event vindt plaats op donderdag 26 mei 2016 van 12.00 tot 20.00 in Expo Houten. Deelname is gratis. Het volledige programma en de mogelijkheid om aan te melden, is te vinden op www.itt-event.nl.

Reageer op dit artikel