nieuws

Platooning truck houdt 0,5 seconde volgafstand, is dat veilig?

Distributie

Verschillende truckfabrikanten nemen binnenkort deel aan de European Truck Platooning Challenge. Daarin rijden vrachtautocombinaties met 80 km/u achter elkaar met een tussenafstand van 11 meter. Wat is daarvoor nodig?

Platooning truck houdt 0,5 seconde volgafstand, is dat veilig?

Op 6 april organiseert het ministerie van Infrastructuur & Milieu de European Truck Platooning Challenge. Het doel is het verkrijgen van toestemming van overheden om in heel Europa om op grote schaal vrachtauto’s die in een platoon rijden te testen. Bij platooning rijdt het voertuig deels autonoom. De truckfabrikanten DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo doen mee met de challenge.

Platooning moet de verkeersveiligheid en doorstroming bevorderen. Platoonende trucks halen elkaar niet in. Er wordt gewerkt aan een technologie om ander verkeer op een verantwoorde wijze in en uit te laten voegen.

Forse brandstofbesparing

Tijdens de European Truck Platooning Challenge (ETPC) op de Nederlandse snelwegen moet de afstand tussen beide combinaties 0,5 seconde afstand bedragen. Bij een snelheid van 80 km/u komt dat neer op een volgafstand van 11 meter. Daardoor hebben de vrachtauto’s een aerodymisch voordeel, wat een brandstofbesparing tot 10 procent oplevert.

‘Door truck heen kijken’

Ondanks de korte volgafstand gaat de verkeersveiligheid omhoog. De trucks zijn voorzien van een Wifi-P-verbinding. Die is ontwikkeld door NXP en bedoeld voor automotive toepassingen. Een hoge communicatiesnelheid is daarbij belangrijk. Niet alleen de trucks communiceren met elkaar, ook de chauffeurs hebben de mogelijkheid om met elkaar te communiceren. En het scherm in de tweede truck laat zien wat de eerste truck voor zich ziet. Dit wordt ook wel ‘See Through’ genoemd.

DAF Trucks neemt deel aan de challenge met de EcoTwin. De truck volgt de voorligger met behulp van Wifi-P, radar en camera’s. Binnen DAF Trucks’ EcoTwin-project is al eerder aangetoond dat het tweede voertuig ook automatisch kan sturen. Tijdens de Truck Platooning Challenge ligt de nadruk echter op het autonoom gas geven en remmen.

Niet voor 2020 platooning op de weg

AMT.nl sprak met DAF over de toekomst van platooning. “Er is nog veel doorontwikkeling nodig voordat we truck platooning als nieuwe technologie op de markt introduceren”, zegt Ron Borsboom, lid van de Board of Management van DAF Trucks en verantwoordelijk voor productontwikkeling. “Dat zal zeker niet vóór 2020 zijn; met name op het gebied van wetgeving, aansprakelijkheid en acceptatie moet er nog veel geregeld worden.”

Testen

De Challenge is het allereerste internationale evenement op het gebied van platooning. Separaat testen de truckfabrikanten het afgelopen jaar al hun vindgen. In Nederland had Scania vorig jaar de primeur. DAF volgde in maart 2015 met een live test. Daimler/Mercedes-Benz voerde in oktober vorig jaar de eerste rit uit met een zelfrijdende vrachtwagen op een snelweg in het zuiden van Duitsland.

Reageer op dit artikel