nieuws

“Nare gevolgen bezorgplannen Jumbo en Plus”

Distributie

Walther Ploos van Amstel ziet de bezorgplannen van Jumbo en Plus met argusogen aan. Hij maakt zich met name zorgen over de groei in het aantal bestelbussen.

“Nare gevolgen bezorgplannen Jumbo en Plus”

“Op dit moment rijden er in een gemiddelde woonwijk al twaalf tot vijftien bestelbussen per dag. Albert Heijn, Coolblue, PostNL, Picnic, noem maar op. Daar komen nu ook Jumbo en Plus bij. Ik verwacht een explosie in het aantal bestelbusjes op de weg. Zeker op de zaterdag en zondag zal de klant dit ervaren.” Dat stelt de lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam op Distrifood.nl.

Verkeer

Hij staat niet alleen in zijn kritiek. “Veilig Verkeer Nederland waarschuwde onlangs ook al voor dit fenomeen. Kinderen spelen op straat, terwijl de chauffeurs worden afgerekend op hun productiviteit. Sommigen rijden bijkans als coureurs door de straten.”

Samenwerking

Ploos van Amstel maakt zich ook nog om andere redenen zorgen. “Geen enkele partij in food verdient op dit moment geld met bezorgen. Het is alleen al op dit punt niet te verklaren dat iedereen met zijn eigen busje rondrijdt. Samenwerking is noodzakelijk. Verder moeten supermarktketens ook gaan nadenken over het type voertuig. Een goed voorbeeld is Picnic met hun light electric vehicles. Elektrisch aangedreven wagentjes die schoner en kleiner zijn dan de gemiddelde bestelbus. Helemaal goed zijn de cargobikes die bedrijven als Bubblepost en Foodlogica gebruiken. Wat Jumbo nu van plan is, is naar mijn mening dus geen goed idee.”

Op slot

De bedrijfseconoom denkt ook dat burgers vaker aan de bel zullen trekken bij de gemeente vanwege overlast. “Ik verwacht dat bewoners die aan de aanvoerstraten in woonwijken wonen vaker hun beklag gaan doen bij raadsleden. Ik sta er niet van te kijken als er op den duur straten ‘op slot’ gaan voor bestelbusjes.”

Chauffeurs

Ook ziet hij een grens in het aantal chauffeurs. “Wanneer straks acht procent van de totale omzet in retail afkomstig is van online, zal het aantal busjes voor pakketvervoer zijn verdubbeld. Tenminste, als we op de huidige voet verder gaan. Dat betekent dat we in totaal nog eens 50.000 gekwalificeerde chauffeurs nodig hebben. Een ongewenste en onmogelijke situatie.”

Tweede auto

Of de bezorgexplosie ook positieve kanten heeft, durft Ploos van Amstel niet te voorspellen. “Dat is op dit moment niet duidelijk. Je zou kunnen veronderstellen dat mensen die regelmatig online bestellen zelf minder auto gaan rijden, of zelfs afstand doen van hun tweede auto. Maar dat moet allemaal nog blijken.”

Buurtmus

Ploos van Amstel constateert ook al een soort tegenbeweging. “Je ziet in Amsterdam een concept als Buurtmus. Vanuit een centrale hub gaat die partij de hele dag pakjes van verschillende bedrijven bezorgen in de binnenstad van Amsterdam. Dat gaat in de loop van het jaar gebeuren. Het gaat hierbij louter om pakjes, niet om bestellingen van partijen uit de foodbranche. In feite zou je het kunnen vergelijken met de service van de aloude SRV-wagen.”

 

Reageer op dit artikel