nieuws

Miljoenen investering in ‘slimmere logistiek’

Distributie

Miljoenen investering in ‘slimmere logistiek’

Wegvervoerders, verladers en lokale en nationale overheden steken samen 39 miljoen euro in slimme logistieke oplossingen om files terug te dringen. De miljoenen worden geïnvesteerd in meerdaagse verkeersverwachting die de beste rijdtijden voorspelt en een ‘truckspotting’-project.

EVO, TLN, regionale overheden en het ministerie van Infrastructuur en Milieu tekenen vandaag samen met het netwerk Beter Benutten, een overeenkomst voor een meerjarig programma bedoeld om met slimme logistieke oplossingen de filedruk tijdens de spits te verminderen. Een ander onderdeel is het fors verbeteren van de bereikbaarheid van diverse regio’s.

Minder vrachtauto’s in de spits

De projecten moeten volgens de ondertekenaars van het meerjarenprogramma de logistiek van bedrijven slimmer, goedkoper en duurzamer maken. Dergelijke structurele logistieke aanpassingen bij de betrokken bedrijven kunnen bijvoorbeeld zorgen voor minder vrachtauto’s in de ochtendspits, een betere informatie-uitwisseling of een efficiëntere stadsdistributie.

Meer vracht door Tweede Maasvlakte

In een toelichting zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk in het AD vandaag dat het hoog tijd is voor vernieuwing in de aanpak van de drukte tijdens de spits. “Het wordt de komende jaren fors drukker op de weg en op het water. De economie trekt aan. Bovendien komt er meer vracht, nu van Schiphol en later door de komst van de Tweede Maasvlakte.”

Vertraging 70 euro per uur

Vrachtverkeer veroorzaakt volgens TLN nog geen half procent van de files. Maar vertraging kost per vrachtwagen zeker 70 euro per uur. De fileschade voor het Nederlandse bedrijfsleven wordt op minimaal 650 miljoen geschat.

Truckspotter logistiek makelaar

Een van de opvallendste oplossingen om de fileschade voor de transportsector te verminderen, is het zogeheten ‘truckspotting’.  Een bedrijf maakt tijdens de spits opnames van langsrijdend verkeer. Op basis van de logo’s op de vrachtwagens in de file wordt contact gezocht en dan volgt slim overleg met de transporteur en zijn klanten, zegt Van Dijk tegen het AD. Als zij andere afspraken maken, blijft de truck de volgende keer uit de file. Dat levert iedereen winst op. “Die truckspotter is een logistiek makelaar. Hij zoekt onder meer naar andere aanlevertijden of verbetering in de planning. Dat geeft de klant zekerheid dat de spullen op tijd komen. Bovendien gaan de kosten omlaag, in brandstof en tijd. En minder dieseluitstoot is ook beter voor het milieu.”

Slimme stadsdistributieprojecten

Een hele reeks slimme projecten staat op stapel in de Randstad, Brabant, de stedendriehoek Apeldoorn-Deventer en Zutphen, Zwolle, Arnhem-Nijmegen en Twente. Ook wordt onderzocht of vervoer van de stadsrand naar het centrum efficiënter kan.

Delen digitale gegevens

Eind volgend jaar wordt de balans opgemaakt van de regionale experimenten met onder andere truckspotting. TLN hoopt dan ook ver te zijn met de verkeersverwachting op lange termijn. Voorzitter Van Dijk wil dat overheden en transporteurs hun sterk toegenomen digitale gegevens (big data, red.) delen om zo’n meerdaagse verkeersverwachting mogelijk te maken. “Dan kunnen transportbedrijven bijvoorbeeld binnenvaart met vrachtwagens afwisselen of nog meer lading delen op routes. Bovendien kun je elke rit strak plannen. Dat is slimmer, goedkoper en duurzamer.”

Reageer op dit artikel