nieuws

Brussel akkoord met overname TNT door FedEx

Distributie

Brussel akkoord met overname TNT door FedEx

De Europese Commissie heeft geen bezwaren tegen de overname van pakketvervoerder TNT door de Amerikaanse branchegenoot Fedex. De transactie, met een waarde van 4,4 miljard euro, mag van de Europese toezichthouder zonder verdere voorwaarden worden uitgevoerd.

Voor FedEx en het Nederlandse TNT is het nu alleen nog wachten op groen licht van toezichthouders in China en Brazilië. In november gingen toezichthouders in Australië en de VS al akkoord met de overname. De pakketbezorgers verwachten hun overeenkomst in de eerste helft van dit jaar af te kunnen ronden.

Nader onderzoek Brussel

Beide bedrijven wisten eind oktober al te melden dat de Europese Commissie geen bezwaren had tegen hun fusie. Brussel stelde daarvoor in juli nader onderzoek in naar de overname van TNT. De onderzoekers gaven zich daarbij tot uiterlijk 13 januari de tijd om met een definitief oordeel over de overname te komen.

Onvoldoende concurrentie

De commissie vreesde in eerste instantie dat er door het samengaan van TNT en FedEx onvoldoende concurrentie over zou blijven, vooral bij de bezorging van kleine pakketten. Daardoor zouden de prijzen mogelijk te hoog oplopen, meldt het ANP vandaag. Uiteindelijk bleek die vrees volgens de onderzoekers ongegrond, vooral omdat FedEx momenteel niet over een fijnmazig netwerk in Europa beschikt.

Overname TNT door UPS mislukte

Het oordeel van de Europese Commissie leek het grootste struikelblok voor FedEx, omdat die in 2013 nog een overname door concurrent UPS had geblokkeerd. UPS bood toentertijd 5,2 miljard euro voor TNT.

Europees marktaandeel 22 procent

FedEx en TNT hebben in Europa een gezamenlijk marktaandeel van zo’n 22 procent, ruim onder de norm van dertig procent. Met de overname wil FedEx zijn positie in Europa versterken. TNT is op dit continent een stuk groter dan de nieuwe eigenaar. Met dit marktaandeel heeft de nieuwe combinatie net iets meer marktaandeel dan UPS, maar nog altijd minder dan marktleider DHL.

TNT zakelijke markt

Voor de Nederlandse pakketmarkt heeft de fusie overigens geen al te grote gevolgen. De belangrijkste pakketbezorgers zijn PostNL en DHL. TNT richt zich meer op de zakelijke pakket- en stukgoedmarkt.

Reageer op dit artikel